Tina Nordström lanserar rött vin från en av Italiens mest spännande vinregioner Piemonte

Tina Nordström, en av våra mest erkända kockar och matinspiratörer lanserar nu det röda vinet Tina Piemonte Barbera. Piemonte är en av Italiens mest kända vinregioner och Barbera folkets druva med ren smakglädje. Vinet står ut med smaker av mörka bär, örter, en imponerande syra och en mjuk lätt ton av fat och finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 22 september.

– Alltså Barbera! Jag älskar det folkliga i denna druva. Inget knussel – bara fruktig, häftigt örtig och jättegod till både pizza och ragu bolognese. Om Barbera hade haft hår skulle det ha varit rosa, säger Tina Nordström.

­ I Piemonte är Barbera känd som folkets druva som med sin syra, frukt- och örtighet passar som handen i handsken till ljust kött, pasta och italienska sallader. Tina Piemonte Barbera har smaker av mörka bär, örter, och en mjuk lätt ton av fat. Dessutom har vinet en imponerande syra vilket bidrar ytterligare till balansen. Druvorna skördades för hand i mitten av september 2020 från vingårdar vid de kända byarna Alba och Asti.

– Jag är en av dem som tycker att vi behöver fler bra Barbera-viner i Sverige, och druvan är en riktig Piemonte-klassiker. Min Barbera kan samsas med maten i köket både en torsdagskväll och till den lite festligare lördagsmiddagen, säger Tina Nordström.

Tina Piemonte Barbera 2020 finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den
22 september.

För mer information, pressbilder, samples och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, presskontakt, tel: 0733 338840, e-post: magdalena@highlandpr.se
Gustav Nyqvist, Produktchef, e-post: gustav.nyqvist@giertz.se

Art.nr: 57714