Icebug och Naturarvet kan vinna årets företagssamarbete!

Icebug och Naturarvet kan vinna årets företagssamarbete!

I stor konkurrens med många inspirerande och viktiga företagssamarbeten har juryn nu utsett samarbetet mellan Icebug och Naturarvet som en av finalisterna till utmärkelsen Stenbeckpriset 2023. Bland finalisterna finns även Clowner utan Gränser och Kungliga Dramatiska Teatern, ChildX och The Body Shop, samt Hjärt-Lungfonden i samarbete med If, Philips och Dahl Medica, som också tävlar om utmärkelsen.

Med ännu ett år där många ideella organisationer ser behoven öka inom en rad områden, från humanitära insatser internationellt till stöd för utsatta grupper i samhället, samtidigt som ett sämre konjunkturläge skapar oro för givandets utveckling verkar också initiativkraft och idérikedom flöda.

- Gammelskogen är världens bästa landbaserade kolinlagrare, artbevarare och friluftsmål. Att samarbetet med Icebug uppmärksammas kan inspirera fler. Det ger Naturarvet chansen att öka takten i att bevara några av de sista gammelskogarna för all framtid, säger Lo Jarl, verksamhetsledare Naturarvet

- När man tänker på hur lite gammelskog vi har kvar i Sverige är det faktiskt helt orimligt att den inte skyddas så att den finns kvar när våra barn växer upp. Här gör Naturarvet ett viktigt arbete, och vi på Icebug är gärna med och gör vår del”, säger David Ekelund, grundare av Icebug.

Stenbeckspriset (fd Årets insamlare) delades ut första gången 1994 och är den enda utmärkelsen i Sverige som uppmärksammar insatser för att öka engagemang och gåvogivande från företag och privatpersoner. Utmärkelsen delas ut i fem kategorier av branschorganisationen Giva Sverige för att stärka utveckling och professionalism som bidrar till ökade intäkter för civilsamhällets organisationer. Nu har juryn enats om årets tjugo finalister och vinnarna utses i samband med Insamlingsforum – Nordens största konferens om insamling och givande – den 21 mars.

- Kategorin företagssamarbeten hade många starka bidrag. Nyckeln ligger i att hitta relevans, långsiktighet och gemensamt impact mellan flera aktörer samt beröra människor till handling. Alla finalister bidrog med olika perspektiv som lätt kan inspirera framtida initiativ, säger Louise König, VD, The New Division.

FINALISTER I STENBECKSPRISET 2023 PER KATEGORI:

Företagssamarbete
      Clowner utan Gränser - Kungliga Dramatiska Teatern
      ChildX - The Body Shop
      Hjärt-Lungfonden - If, Philips, Dahl Medica
      Naturarvet - Icebug

Diakonia
      Maskrosbarn
      Svenska Freds
      Räddningsmissionen

Kampanj
      Mind - Varje samtal räknas