Uppstickardag vill byta fokus från konsumtion till generositet

Uppstickardag vill byta fokus från konsumtion till generositet

Black Friday och Cyber Monday närmar sig, men känner du till Giving Tuesday? Givandets egen dag äger rum den 1 december och engagerar miljontals människor över hela världen. I år ska dagen bli mer välkänd även i Sverige, med ett ökat fokus på näringslivet.

– Vi vill att Giving Tuesday ska bli något alla i Sverige känner till. Giving Tuesday växer över hela världen och vi har bara sett början här i Sverige. Jag tror även att den pandemi som nu drabbar världen har gjort oss mer medvetna om betydelsen av en god gärning eller positiv handling, liten som stor, säger Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige.

Det är tredje året som Giva Sverige är nationell partner för Giving Tuesday. Förra året deltog omkring 200 organisationer och företag, och antalet gåvor till insamlingsorganisationer via Swish gick upp med hela 121 procent på Giving Tuesday. Nu siktar man ännu högre, och vill nå fler företag.

Svenskarnas givande ökar
De senaste tio åren har det svenska givandet mer än fördubblats och det är i huvudsak vanliga medborgare som ger. Cirka 60 procent av intäkterna till icke-vinstdrivande organisationer kommer från privat sektor, det mesta från hushållen.

– Företagen står för 10 procent av gåvor och bidrag till våra medlemsorganisationer. Där ser vi en stor potential för utveckling. Näringslivet och civilsamhället behöver kroka arm för att lösa de samhällsutmaningar vi står inför, och jag hoppas att Giving Tuesday kan vara ett tillfälle för företag att uppmärksamma det, säger Charlotte Rydh.

GodEl ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, som startar bolag med omtanke om planeten och ger vinsten till välgörande ändamål. I år deltar de i Giving Tuesday med en kampanj som vänder sig till kunderna.

– För oss på GodEl känns det självklart att vara en del av Giving Tuesday. Istället för att vinsten går till privata aktieägare går vårt överskott till organisationer som bidrar till en bättre värld och det är våra kunder som väljer hur pengarna fördelas. I kampanjen “Du väljer – vi ger”, som startar på Giving Tuesday, bidrar vi med 20 kr till den organisation som kunden väljer, säger Maria Erdmann, vd på GodEl.

Tips: Det kan företag göra på Giving Tuesday

1. Uppmärksamma ert befintliga hållbarhetsarbete, ert CSR-arbete eller partnerskap. Använd era kanaler till att berätta om en ideell organisations arbete och vilken effekt det ger.
  2. Engagera medarbetarna. Stolta medarbetare ger internt engagemang. Att för en dag eller en timme få ge skapar meningsfullhet.
  3. Starta en online- eller swishinsamling tillsammans med en ideell organisation. Det är enkelt att göra via Facebook, men ni kan såklart även uppmärksamma och länka till en befintlig insamling.
  4. Initiera ett nytt samarbete. Giving Tuesday är den perfekta dagen att lansera ett nytt samarbete med en ideell organisation vars värderingar ni delar.
  5. Erbjud kunder att runda upp eller lägg på en tia vid utcheckning i kassa, i butik eller online. Matcha dina kunders gåvor i en kampanj.

Giving Tuesday startades 2012 av Belfer Center for Innovation & Social Impact vid 92nd Street NY i samverkan med United Nations Foundation. Giva Sverige; branschorganisationen för tryggt givande, är sedan 2017 nationell samordnare för Giving Tuesday i Sverige.