Sverige först i världen med förlossning i VR
– ska förbereda blivande föräldrar

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2018 07:50 CEST

Försäkringsbolaget Gjensidige vill förbereda blivande föräldrar på sin förlossning genom att använda sig av Virtual Reality-teknik (VR). Det blir den första förlossningsförberedande filmen i världen som skildrar en förlossning i VR med syfte att utbilda och minska föräldrars oro inför förlossningen på ett lättförståeligt och äkta sätt.

Idag släpper försäkringsbolaget Gjensidige Sveriges första förlossningsförberedande film i VR. Filmen är framtagen på Örebro Universitetssjukhus och visar en förlossning på nära håll genom VR-teknik. Förlossningen har resulterat i en tio minuter lång VR-film som har som avsikt att användas som förberedande material inför en förlossning.

– För att alla ska få förståelse för hur en förlossning verkligen går till kan ny teknik möjliggöra och öppna upp för att fler blivande föräldrar ska känna sig bekväma och förberedda inför sin förlossning, säger Kristina Müller, chefsbarnmorska, på BB Stockholm.

VR beprövas idag inom bland annat KBT-forskning på Stockholms Universitet där människor med sociala fobier, så som torgskräck, får prova VR för att bota sin fobi. VR tros kunna vara ett framgångsrikt hjälpmedel då patienterna utsätts för sina fobier i en trygg miljö.

– Digitaliseringen är idag ett faktum – utbildningen inför förlossningar behöver ligga i fas med utvecklingen och de möjligheter som detta innebär. Genom att filma en förlossning i VR förmedlas en äkthetskänsla som är svår att få fram i befintligt förlossningsförberedande material, säger Lina Winqvist, marknadschef, på Gjensidige Försäkring.

Gjensidige Försäkring har skickat ut VR-kit till över 200 mödravårdscentraler runtom i Sverige för att göra filmen lättillgänglig för blivande föräldrar. Målet med filmen är att den ska användas som utbildningsmaterial på mödravårdscentraler i landet.

Se filmen på www.gjensidige.se/birthualreality. VR-headset beställs från samma adress.

För mer information vänligen kontakta:

Lina Winqvist, marknadschef, Gjensidige Försäkring

Epost lina.winqvist@gjensidige.se
Tel +46 709 188 527

Om Gjensidige Försäkring

Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag, och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Gjensidige har cirka 3 800 medarbetare och erbjuder sakförsäkring i Norge, Sverige, Danmark och Baltikum. Gjensidige erbjuder en av Sveriges bästa barnförsäkringar enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå. Barnförsäkringen innehåller bland annat ett unikt Måbra-stöd med personlig vägledning kring barnets välmående. Läs mer på www.gjensidige.se/barnforsakring

Kommentarer (0)

Kommentera