GKN Aerpspace traineer 2020-22 Jens Fagerberg, Emma Eriksson, Robin Selin, My Malmgren, Marcus Bohlin

Dags för framtidens ledare att söka traineeplats på GKN

Den 21 februari är sista ansökningsdagen till GKN Aerospaces eftertraktade traineeprogram. Med ett delvis nytt programupplägg kommer nya studenter att få chansen att skapa sig de bästa förutsättningarna för en karriär inom företaget.Våra traineer är framtidens ledare hos oss. Om du är ambitiös, driven och lite ödmjuk finns det ingen bättre möjlighet att utvecklas, säger Magnus Hallberg, ansvarig för Traineeprogrammet.

Varje år får upp till sju nyligen utexaminerade studenter chansen att gå GKN:s traineeprogram. Inom programmet genomför traineerna 12 månaders individuellt anpassad praktik på fyra olika avdelningar på anläggningen i Trollhättan. Syftet är att ge deltagarna ett brett kontaktnät inom hela organisationen och en helhetsbild av hur verksamheten bedrivs. Därefter följer en fyramånadersperiod där traineerna genomför ett gemensamt projekt innan programmet avslutas med ett halvår av utlandspraktik.

– Vi skräddarsyr programmet så att det finns en röd tråd för varje trainee; utgångspunkten är den tilltänkta hemavdelningen och perioderna på de andra avdelningarna ger traineerna en tydligare bild av verksamheten. Ambitionen är att traineerna ska få en så bred förståelse som möjligt av branschen, säger Magnus Hallberg.

Skapade ovärderligt nätverk

Efter utlandspraktiken följer en introduktionsperiod när traineerna övergår till en ordinarie tjänst. Sedan starten 1986 har över 160 personer genomgått programmet och idag arbetar de flesta fortfarande kvar på GKN. Många har höga positioner och flera återfinns inom företagets ledningsgrupp. En av dem är Karl-David Petterson, GKN:s Senior Vice President Engineering & Technology, som inledde sin karriär på GKN (dåvarande Volvo Aero) som trainee 1987.

– Det var andra rundan med trainees, så vi var väl lite av testpiloter och programmet har förändrats en del sedan dess. Men en del är sig likt och för mig var programmet oerhört värdefullt. Genom rotationsupplägget fick vi lära känna många olika avdelningar och jag fick ett nätverk som har varit ovärderligt för mig sedan dess. Det händer fortfarande att jag ringer personer som jag lärde känna på den tiden för att ställa detaljfrågor, säger Karl-David Petterson.

”En fantastisk start på karriären”

Under programmets gång får även traineerna ta del av globala utvecklingsveckor, besöka andra företag inom branschen och ges möjlighet till personlig utveckling. Nina Nordberg avslutade traineeprogrammet våren 2020 efter att hon kom tillbaka från sin utlandspraktik i San Diego. Sedan dess har hon arbetat som projektledare inom Supply Chain.

–Programmet är väldigt genomtänkt och ger en bra introduktion till verksamheten och branschen. För mig var det väldigt givande att avsluta traineeprogrammet med ett längre projekt på en annan av GKN:s fabriker utomlands. Det gav mig möjligheten att utvecklas både personligt och professionellt samtidigt som det skapade bra förutsättningar inför framtida globala samarbeten. Om du är ambitiös och nyfiken kan du lära dig hur mycket som helst. För mig har det inneburit en fantastisk start på karriären, säger Nina Nordberg.

Vill du veta mer om traineeprogrammet så kan du följa traineernas egen blogg på:

Vill du ansöka till programmet så gör du det senast den 21:e februari på:

Petra Nordlund

Presskontakt Kommunikationsansvarig Kommunikation 070-087 18 77