Det var många aktiviteter på Bokenäs, inte minst med anknytning till vattnet. Bilden är tagen 1951.

När Flygmotor tog semester – minnen från Bokenäs

Decennier av bad, brännboll och prestigefyllda fotbollsmatcher.Även om GKN inte längre äger Bokenäs Stugby, kommer somrarna på den bohuslänska kusten alltid att ha en självklar plats i Janne Thorsells liv.

– För mig är platsen en liten guldklimp i tillvaron, ett paradis, och jag tror att det har betytt mycket för sammanhållningen inom företaget genom åren, säger Janne Thorsell, anställd på GKN (f d Volvo Flygmotor) sedan 1985, och vice ordförande i Verkstadsklubben.

Janne var bara tre år när han tillbringade sin första sommar på Bokenäs 1969. Drygt 20 år tidigare hade stugbyn skänkts till företagets anställda av den dåvarande vd:n Gunnar Engellau, som efter en flygtur längs den bohuslänska kusten hade förälskat sig i den vackra platsen strax söder om Lysekil. Både Jannes far och morfar arbetade på Flygmotor och var två av hundratals anställda som semestrade tillsammans med sina familjer i de drygt 60 stugorna varje sommar. Stugorna hyrdes veckovis, men eftersom Jannes morfar, och senare även hans far, var tillsyningsman kunde han vara där längre. Inför varje helg sattes det upp listor på vilka som skulle hyra stugorna under den nästkommande veckan.

– Då sprang man ner och läste förväntansfullt om vilka som skulle komma härnäst. När vi blev lite äldre så brukade barnen bo hos olika familjer som hyrde stugorna så att vi skulle kunna vara där så länge som möjligt. Efter några år var vi ett helt gäng med barn och ungdomar som tillbringade hela somrarna tillsammans, säger Janne.

Krabbaklubben och matchande overaller

Veckorna liknande varandra. För barnen anordnades Krabbaklubben och dagarna fylldes med bad, utflykter och sportaktiviteter, ofta med en avslutande tur på fjorden med Volvo Flygmotors egen motorbåt. En dag varje vecka bar det av till fotbollsplanen en bit från stugbyn för matcher mot Västerås Kommuns barnkoloni.

– Det var en återkommande höjdpunkt. Föräldrar och barn från Flygmotor mot barn och ledare från kolonin. Matcherna var väldigt prestigefyllda och togs på stort allvar, men om jag inte minns fel så vann nog Flygmotor oftast…, säger Janne med ett skratt.

På kvällarna samlades alla semesterfirare, både barn och vuxna, på berget för korvgrillning och gitarrspel medan solen gick ner över havet. Många av de vuxna bar ljusblå overaller med vita revärer och texten ”Flygmotor” på ryggen.

– Man fick sådana någon gång på 80-talet när jag själv hade börjat jobba där. Vi tyckte att det var roligt när alla gick runt som smurfar och skrattade mycket åt det. Överhuvudtaget var det en väldigt lättsam stämning. Man umgicks med sina arbetskamrater på ett annat sätt på den tiden och vi blev väldigt sammansvetsade. Jag tror att det var en av orsakerna till företagets framgångar, säger Janne.

Viktigt för sammanhållningen

För sju år sedan, 2013, såldes Bokenäs och idag är den forna stugbyn en bostadsrättsförening. Trots det har Janne fortsatt att återvända till sitt barndomsparadis, om än bara för att bada från bryggan under en eftermiddag.

– Jag tycker att det är väldigt synd att de sålde det eftersom jag tror att Bokenäs var viktigt för sammanhållningen inom personalen. För mig personligen har det betytt hur mycket som helst. Jag umgås fortfarande med många av dem som jag tillbringade mina ungdomssomrar med. Särskilt med en – min fru. Henne träffade jag på Bokenäs när vi båda var åtta år och vi har mer eller mindre hållit ihop sedan dess, avslutar Janne.