Ann Linde tillsammans med (från vänster) Stefan Oscarsson, Martin Thordén, Carolina Kalliokorpi, Lennart Berggren och Joakim Andersson från GKN Aerospace i produktionsverkstaden för raketmunstycken.

Sveriges Utrikesminister Ann Linde besökte GKN Aerospace

Sveriges Utrikesminister Ann Linde besökte under fredagen GKN Aerospace i Trollhättan tillsammans med kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan, Paul Åkerlund, samt ett antal medarbetare i ministerns stab.

GKN Aerospace är Sveriges största civila flygindustri. Företaget svarar även för Sveriges bidrag till Europas rymdraket Ariane 6 och utgör en väsentlig förutsättning för att Sveriges och de andra Gripenkundernas flygplan ska kunna utföra sin uppgift i att försvara sina respektive länder varje dag. Över 80% av omsättningen från verksamheten i Trollhättan kommer från export. Företagets produkter finns idag i över 90% av alla nya passagerarflygplan som levereras globalt. Eftersom en specialitet är att göra flygplansmotorer lättare och effektivare så ger exporten ett stort bidrag till att minska flygets klimatpåverkan.

Genom den starka roll som GKN Aerospace har som partner till västerländsk flygmotorindustri och till Europas bärraketprogram bygger man säkerhetspolitiska beroenden med för Sverige viktiga partnerländer, vilka alla även är NATO-länder. Det fanns med andra ord mycket att diskutera med ministern under besöket. Värdar för besöket var Martin Thordén som är VD för GKN Aerospace Sweden AB och Joakim Andersson som är koncernchef för GKN Aerospace Flygmotordivision.

Ministern fick besöka flera av GKN:s produktionsverkstäder och tog sig där tid för att stanna och prata med företagets medarbetare. Ministern fick även information om hur GKN ser att additiv tillverkning kommer att förändra branschen framöver och bidra till ökad hållbarhet i försörjningskedjorna.

• Vi uppskattar verkligen att Ministern besöker oss, säger Martin Thordén. Vår roll i försörjningen av viktiga försvarsförmågor är central samtidigt som vi står inför stora utmaningar med investeringar i ny teknik för att flyget ska kunna bli klimatneutralt. En bra dialog med Regeringen är viktig så att man förstår vår roll och kan bidra med att skapa rätt förutsättningar för att även fortsatt bygga en konkurrenskraftig verksamhet i Sverige.

GKN Aerospace tackar Ann Linde för ett trevligt besök och en positiv dialog