2021 års Match Cup-segrare Björn Hansen vid rodret

Childhood ny Titelpartner för Match Cup Marstrand

Seglingsevenemanget på Marstrand byter namn för att lyfta Childhoods arbete med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn.

Under flera år på 2000-talet var Childhood välgörenhetspartner till seglingsevenemanget.Nu återupptas och fördjupas samarbetet. Match Cup Marstrand ger namnet på tävlingen till förmån för World Childhood Foundation. Evenemanget byter namn till ”Childhood Match Cup” under den kommande treårsperioden 2022 till 2024.-

- Childhood Match Cup ger oss en stark kommunikativ plattform att nå ut med vårt budskap om att våld och sexuella övergrepp mot barn går att förebygga. Att vara titelpartner ger oss möjligheten att stärka och bredda vårt nätverk ytterligare och fortsätta visa vad vi alla kan göra för att skydda barn, säger Patricia Molano Sandström, insamlings och kommunikationschef, World Childhood Foundation.

GKSS-evenemanget har sedan 1994 attraherat alla de största namnen inom seglingssporten. Det har skapat både en publik seglingsfest för tiotusentals entusiaster och en naturlig mötesplats för näringslivet.

- Det känns väldigt bra att få samarbeta med Childhood igen och skapa nya möjligheter för att bidra till deras oerhört viktiga verksamhet. Med Childhood som en del av Match Cup kommer vi tillsammans utveckla evenemanget mot nya höjder för partners, publik och de tävlande säger Marcus Dunér Event Director.

World Childhood Foundation arbetar med att förebygga våld och sexuella övergrepp mot barn i Sverige och världen. De initierar och stöttar olika typer av insatser, oftast i partnerskap med gräsrotsorganisationer och andra nätverk, för att utveckla innovativa metoder som hjälper barn och familjer i utsatthet. Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia och är en politiskt och religiöst oberoende ideell organisation.

Samarbetet med Match Cup syftar till att lyfta kunskapen om Childhoods arbete och frågor samt att generera nya intäkter till organisationen via evenemangets partners.

Childhood-satsningen möjliggörs än så länge av ABB. Fler partners kommer att presenteras löpande.

För ytterligare information kontakta:

Marcus DunérEvent Director Mach Cup Marstrand

marcus@createagency.se

Childhood Match Cup är landets största publika seglingsevenemang. Dambesättningarna gör upp om Nordea Womens Trophy. Herrbesättningarna tävlar i en ”open klass”. Tävlingen arrangeras av Create Agency AB och Göteborgs Kungliga Segelsällskap. 2022 års tävlingsdatum är den 4-9 juli. För mer information besök www.matchcup.se