Måns Holmberg och hans team knep en startplats till GKSS Match Cup Sweden 2018.

Måns Holmberg är klar för GKSS Match Cup Sweden.

Årets upplaga av GKSS Match Cup Sweden har fått sitt första svenska team med rorsman Måns Holmberg i spetsen. Det står klart efter kvalet i Valencia där tio team gjorde upp om två direktplatser till Marstrandsklassikern.

Under tre dagar, mellan den 23 och 25e februari, seglades kval, semifinal och final.

Måns Holmberg säkrade efter en jämn kvartsfinal mot en annan svensk, Nicklas Dackhammar en plats till tävlingarna i Marstrand och gick till final mot den danske tidigare OS-gulmedaljören Jonas Warrer (DAN) där han också vann.

- Vi är verkligen nöjda med resultatet, det är helt klart ett styrkebesked. Inte minst med tanke på att vi seglar med ett helt nytt lag. Killarna gjorde ett fantastiskt jobb. Vi visste från början att vi var tvungna att utvecklas i varje race för att ha en chans. Och det var precis vad vi gjorde. Vi längtar efter att få komma ut på banan i Marstrand - vi kommer bli farliga, kommenterar rorsman Måns Holmberg.

Både Holmberg och Warrer (DAN) kvalade, i egenskap av finalister i Valencia, till startplats till Match Cup Sweden i sommar. Ytterligare ett kval till Marstrand kommer att seglas under våren där två lag till direktkvalificeras. Dessutom kommer det delas ut två wildcards till tävlingen vilket ger totalt 12 startplatser med redan klara tour-kortshållare.

-Vi är så klart jätteglada att Måns har kvalat till Marstrand. Det var ju faktiskt hans far, Magnus Holmberg som tillsammans med Peter Klock startade Match Cup seglingarna för snart 25 år sedan, så det är extra roligt att Måns blir förste svensk 2018 att kvala in, säger Patrik Malmer, ansvarig för GKSS Match Cup Sweden.

GKSS Match Cup Sweden går av stapeln 4-8 juli på Marstrand. Match Cup Sweden är en av deltävlingarna på matchracingens världscup (World Match Racing Tour).

Han kommer på Marstrand i vecka 27 tävla mot internationella storseglaren Phil Robertson (NZL), som är förra årets vinnare av World Match Racing Tour.

Måns Holmberg från Göteborg debuterade som 18-åring på World Match Racing Tour och har seglat match racing i tre år.

Han var förra året den yngsta deltagaren på Marstrand någonsin.

Andra redan klara namn är: Taylor Canfield (ISV), Ian Williams (GBR), Yann Guichard (FRA), Harry Price (AUS) & Torvar Mirski (AUS).

För mer information om GKSS Match Cup Sweden 2018 kontakta Patrik Malmer 0705-814503, patrik@createagency.se eller Madelene Gimlegård 0767 75 92 13, madelene@createagency.se.

Se även www.matchcupsweden.org

Arrangemanget drivs av Create Agency Sweden ab.

Create skall driva och utveckla arrangemang där partners möter varandra, sina kunder och nya kontakter.

GKSS Match Cup är det första arrangemanget som Create driver.