Andreas Odén

TV4-profil guidar åskådarna på Match Cup Sweden – ny speaker på Marstrand

Andreas Odén, mångårig programledare och profil på TV4 Sport återvänder till seglingen, nu som speaker på GKSS Match Cup Sweden.

Under nästan 20 år på TV4 Sport har Andreas Odén varit ankare i flera av kanalens stora sportsatsningar inom både handboll och fotboll. Dessutom har 48-åringen från Jönköping under de senaste åren även lett kanalens dagliga sportsändningar från studion i Värtahamnen i Stockholm.

Men Andreas har även ett gediget förflutet inom segling och ledde bland annat kanalens sändningar från Volvo Ocean Race 2008/2009.

Jag älskar segling och har seglat mycket själv. Jag ser verkligen fram emot att få vara en del av teamet och leda åskådarna genom VM-finalen på Match Cup Sweden. Det är ett grymt evenemang, Marstrand är en tight arena med stor och seglingskunnig publik. Att få vara med när världens 12 bästa besättningar varav tre från Sverige, gör upp i en VM-final på de snabba och spektakulära M32:katamaranerna kommer bli fantastiskt. Ett drömuppdrag kort och gott, hälsar Andreas Odén.

Med över 50 000 besökare blir speakerrollen en nyckelposition för att förhöja upplevelsen för såväl publik, partners och de tävlande.

Visionen är att skapa en mix av Radiosporten och P4 Extra. Då behöver vi en bred och kunnig journalist som vågar ta plats och både kan utbilda och underhålla. Andreas med sin kunskap och erfarenhet har alla kvalifikationer för att skapa en grym upplevelse och atmosfär, säger Marcus Dunér, evenemangsansvarig och VD för Create Agency.

Som experthjälp kommer Andreas Odén ha några av landets största seglare som Magnus Holmberg, Mattias Rahm och Hans Wallén.

GKSS Match Cup Sweden avgörs på Marstrand 3-7 juli. Årets tävling är final på den internationella World match Racing Tour. Samtidigt avgörs också dam-klassen, Nordea Women’s Trophy.

Marcus Dunér

Create Agency Sweden AB

Event Director Match Cup Sweden

marcus@createagency.se

Nordea Women's Trophy är en del av GKSS Match Cup Sweden

Arrangemanget drivs av Create Agency Sweden AB.