Glada bonden genstämmer Arla, tar strid om ost från Boxholm

Arla har en dominerande ställning på den svenska mejerimarknaden, och var ägare av Boxholms mejeri mellan 2011 och 2019, när mejerijätten flyttade tillverkningen av ost från orten. Ost märkt med ortnamnet har därefter tillverkats i Östersund, med andra metoder och ingredienser.

Sedan Glada bonden nyligen startade upp tillverkning av ÄKTA BOXHOLMS OST i just Boxholm, med samma traditionellt hantverksmässiga metoder som tidigare utmärkt osten från orten och med omvittnad Boxholmspräglad smak, har Arla hävdat ensamrätt till namnet Boxholm vilket Glada bonden motsatt sig.

Nyligen lämnade Arla in ansökan om stämning för att hindra Glada bonden att använda ortnamnet i relation till osten som tillverkas i Boxholm, med omedelbar verkan. Glada bonden sänder nu sitt svaromål, och genstämmer Arla för vilseledande marknadsföring och vill att rätten upphäver Arlas ensamrätt.

"Vi har hela tiden hävdat att ost som tillverkas i Boxholm ska få namnges efter det”, säger Glada bondens ordförande Anders Birgersson. "Vi har agerat efter vad vi anser är rätt och riktigt, i fri konkurrens med schysst attityd. Nu tvingade de fram en prövning i domstol, och det välkomnar vi så att vi får reda ut det här ordentligt. Det är ju inte rimligt att ost från Östersund är den enda som får heta Boxholm.”

• Företagsinformation

• bruksost
  • gräddost
  • lansering
  • mästarost
  • ribbing
  • arla
  • boxholm
  • ursprungsmärkning
  • varumärke

Växtkraftiga produkter från Sveriges glada bönder

I Äkta Boxholms möts traditionell osttillverkning och utvecklingen av framtidens hållbara livsmedelskedja. Här värnas lokal och hantverksmässigt produktion i högkvalitativa ostprodukter som håller unika värden. Här bibehålls värdefull kunskap och valfrihet för landets konsumenter. Allt i en unik och uppskattad smakupplevelse av ost från Boxholm.

Bakom Äkta Boxholms står Glada bonden, en kraftfull allians av och med svenska mjölkproducenter, som driver tillverkningen som ett steg i att utveckla den svenska mejerimarknaden. Avsikten är att skapa en fungerande råvarumarknad för Sveriges mjölkbönder och utöka produktionen, också med färskvaror. Det skapar livskraft, ger långsiktiga förutsättningar för att arbeta med hög kvalitet genom hela produktionskedjan och utvecklar en inhemsk försörjning av livsmedel.

Den korta vägen från produktion till bord ger större flexibilitet och stabilitet. Det betyder bättre produkter som är enklare att förstå varifrån de kommer och vilken nytta de gör — närmare producerade, till rätt pris, färska och goda.

Glada bonden vill värna och utveckla den svenska ostkulturen. Att välja Äkta Boxholms ost är att göra just det — till gagn för bönder, handlare och konsumenter.

Anders Birgersson

Presskontakt Ordförande Glada bonden 0733603054