Personalliggare och oanmälda inspektioner minskar svartarbete i glasbranschen

-  Det är bra att Finansdepartementet ska utreda personalliggare till våra byggarbetsplatser och även möjligheten för Skatteverket att göra oanmälda besök för att se till att reglerna följs. Vi har under många år arbetat för att minska svartarbete och ekonomisk brottslighet i byggbranschen, så att frågan nu har hög politisk prioritet ser vi som en stor framgång i vårt opinionsbildningsarbete, säger Per Sjöhult, vd för Glasbranschföreningen.

Glasbranschföreningen välkomnar ett samarbete med Finansdepartementet för att utforma ett kontrollsystem som är praktiskt fungerande och rättssäkert.

Personalliggare finns sedan 2007 i restaurang- och frisörsbranscherna. Den som bedriver verksamheten måste varje dag anteckna i personalliggaren vilka som är verksamma i lokalen och när. Skatteverket kan göra oanmälda besök för att kontrollera att allt går rätt till.

• Brott, juridik, rättsfrågor