​Svensk mästare i konstinramning utses

SM i konstinramning 2020 avgörs 31 januari i Stockholm i samband med Glasbranschföreningens branschträff Glasdagen. Tävlingen är öppen för alla konstinramare som arbetar professionellt med konstinramning i Sverige. I år är det 14 deltagare. Tävlingsbidragen bedöms av en professionell jury, utifrån kriterierna val av material, noggrannhet, helhetsintryck, kreativitet och estetik. Hur väl inramningen följer temat bedöms också. Juryn utser 1:a, 2:a och 3:e pris.

Karin Lindskog är projektledare för Glasbranschföreningens konstinramningsföretag.

Hur tävlar man i konstinramning?
- Det handlar både hantverksskicklighet och estetik. Att vara konstinramare innebär att man måste ha mycket goda kunskaper om olika konsttekniker och god materialkännedom, så att man vet vilka material som ska användas och på vilket sätt. En korrekt inramning ska både skydda konstverket och låta det komma till sin fulla rätt. Det gäller att skapa en inramning som hjälper till att framhäva konstverket samtidigt som det inte ska ta uppmärksamheten från konsten. Så det är en utmaning.

Vad innebär årets tema ”Harry Potter”?
- Varje SM i konstinramning har ett specifikt tema. I år är temat Harry Potter. Det innebär att tävlingsdeltagarna har i uppgift att rama in en bild eller ett objekt som kan relateras till berättelsen om Harry Potter av J.K. Rowling. Man ska tydligt kunna se att verket, objektet eller inramningen hämtar sin inspiration från sagan. Så vi kan nog vänta oss en magisk utställning i år.

Går det att se utställningen någonstans?
- Alla tävlingsbidrag kommer att ställas ut 31 januari på hotell Courtyard by Marriott på Kungsholmen, Stockholm. Där kommer deltagarna på Glasdagen också ha möjlighet att rösta på sin favorit, vilken tillkännages i samband med prisutdelningen under galamiddagen. Glasdagen är endast öppen för Glasbranschföreningens medlemsföretag, men vill man komma och titta på utställningen och rösta på sin favorit så går det bra att kontakta mig på: karin.lindskog@gbf.se.

Juryn 2020 består av:

Anne Sahlgren, tidigare projektledare för GBF:s inramningsföretag, ordförande
Pernilla Trane, HanssonsRamLimhamn AB, mästare i konstinramaryrket
Eva Wadenhorn, Galleri ABCD, mästare i konstinramaryrket
Lisa Medin, serieskapare och illustratör

Läs mer om SM i konstinramning

Se bilder på de tävlande bidragen

Frågor om tävlingen?

Karin Lindskog