GlobalFun och Turner Latin America sluter avtal

(Aktietorget: GFUN) Karlskrona Sverige, 12:e Maj 2008 - GlobalFun och Turner Broadcasting System Latin America meddelar idag att bolagen sluter ett avtal för utveckling och distribution av mobilspel som baseras på de populära varumärkena Ben 10 och Foster's Home for Imaginary Friends, välkända serier från Cartoon Network. Utvecklingen av de två spelen pågår just nu och lansering sker under 2008. Avtalet innebär att Turner Latin America distribuerar spelen via direkta kanaler som de kontrollerar, t ex Cartoon Network's websiter. GlobalFun ansvarar för distributionen genom alla andra kanaler såsom mobiloperatörer och e-tailers i regionen. GlobalFuns kontor i Buenos Aires hanterar utveckling, projektledning och lokal distribution medan GlobalFun i Sverige hanterar kvalitetssäkring, packetering och leveranser. Partnerskapet för den Latinamerikanska marknaden följer efter en rad av avtal mellan Turner och GlobalFun avseende utveckling och distribution för Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA) som tidigare annonserats. Ben 10 har varit en global framgångssaga sedan dess debut på Cartoon Network. Serien handlar om tioårige Ben Tennysons äventyr. Ben hittar en mystisk klocka som ger honom möjligheten att anta formen av 10 olika superhjältar som var och en har sina specifika superkrafter. Mobilspelet, "Power of the Omnitrix", är ett actionspel där Ben kämpar sig fram genom 12 nivåer fyllda av fiender och utmaningar. Lyckligtvis har Ben tillgång till Omnitrix, den mystiska klockan, som kan förvandla honom till tre olika superhjältar: Flame, Fourarmes and Canonbolt. Foster spelet baseras på serien Foster's Home for Imaginary Friends. Serien handlar om vad som händer med fantasivänner när de inte längre är önskvärda. De hamnar helt enkelt i "Foster's Home for Imaginary Friends", hemvisten för de bästa vänner du kan tänka dig. Spelet centreras runt en av de mest älskade vännerna i serien, Cheese, och ger spelaren möjlighet att interagera med honom på många roliga och orginella sätt. "När vi utvecklar våra relationer med Turner Broadcasting är det naturligt att vi också expanderar dessa till nya territorier. Genom vårt kontor i Buenos Aires, Argentina, kan vi på ett mycket enklare sätt vara nära vår kund och deras marknad", kommenterade Marcus Johansson, VD GlobalFun. "Vi är mycket glada att kunna meddela att dessa titlar är de första som utvecklats med utgångspunkt från vår region. Spelen ger oss möjlighet att skapa en upplevelse för våra användare som spänner över flera olika typer av medier såsom WEB, mobil och TV", kommenterade Pablo Zuccarino, Digital Media Director för Cartoon Network & Boomerang Latin America. Josh Weinrobe, Director of Business Development för Turner Latin America adderade, "Detta partnerskap med GlobalFun stödjer vår vision om att aggressivt växa Cartoon Network Latin Americas mobila affärsområde genom att ingå samarbete med de bästa teknik, distributions och innehållspartners vi kan finna. Vår publik har vant sig vid att förvänta det bästa från Cartoon Network inte bara från TV sändningarna utan också från alla olika typer av media, såvål etablerade som nya. GlobalFun kommer att vara en viktig kugge i våra ambitioner att leverera vårt löfte om en upplevelse genom många olika typer av media." -ENDS- Om Turner Broadcasting System Latin America Turner Broadcasting System, Inc., ett dotterbolag till Time Warner Inc., är en större producent av nyhets och underhållningsprodukter världen över och den ledande lverantören av program till kabel-tv industrin. Turner Broadcasting System Latin America, Inc.'s nätverk är sammantaget de högst rankade, mest sedda och mest välkända varumärkena i Latinamerika. De kanaler som sänds i regionen inkluderar Boomerang, Cartoon Network, TNT, TCM Classic Hollywood, CNN en Español, CNN International och CNN Headline News, samt de nyligen uppköpta kanalerna: Fashion TV, HTV, Infinito, I.Sat, MuchMusic, Retro and Space. Merparten av dessa kanaler kompletteras med websiter på spanska och portugisiska. Om Cartoon Network Latin America Cartoon Network Latin America, ett Turner Broadcasting System Inc. 24-timmars kabel/satellit nätverk, innefattar de mest kända och bästa karaktärerna för tecknat och live action. Det inkluderar serier, filmer, musikvideos och spel på ett stort antal plattformar: TV, Internet, evenemang, licensierade produkter och mobil. Kanalen är hemmet för den största katalogen av tecknade karaktärer t ex: The Powerpuff Girls, Ben 10, The Grim Adventures of Billy & Mandy, Codename: Kids Next Door, Foster's Home for Imaginary Friends, Camp Lazlo, och Squirrel Boy. Cartoon Network lanserades den 30:e April 1993 och når mer än 23.6 miljoner hushåll med program på Spanska, Portugisiska och Engelska. Om GlobalFun GlobalFun är en ledande förläggare och utvecklare av mobil underhållning med inriktning på mobila spel. GlobalFun levererar högkvalitativa mobila spel på en global basis genom sina goda relationer med några av världens främsta operatörer, telefontillverkare och e-tailers. Sony Ericsson, AT&T, Ericsson, T-Mobile, Boost, Sprint/Nextel, Verizon Wireless, TeliaSonera, Ubbi, Vodafone, Jamba, Proximus, Mobistar, Aspiro (inpoc.se och mer), Rogers/Fido, Telefonica Moviles, Claro, Personal, China Mobile och många fler är alla en del av GlobalFuns globala distributionsnätverk. GlobalFun är ett svenskt bolag med kontor i Nordamerika, Sydamerika och Europa. För mer information om GlobalFun, nyheter och våra kunder, se www.globalfun.com För ytterligare information om Turner Latin America's Cartoon Network, vänligen kontakta: Larissa Pissarra +1 404 885 43 98 larissa.pissarra@turner.com För ytterligare information om GlobalFun, vänligen kontakta: Marcus Johansson, CEO, +46 455 61 50 39, marcus.johansson@globalfun.com

• Datorspel