Lansering idag av boken Klimatinfo för alla – äntligen blir klimatfrågan begriplig!

Sedan många decennier har klimatfrågan och dess orsaker varit väl kända inom forskarvärlden, men inte riktigt nått fram till oss alla andra. Vad betyder två grader mer eller mindre? Vad gör några miljondelar av koldioxid för skillnad? Varför skiljer det så mycket mellan olika klimatscenarier för framtiden? Alla dessa frågor är svåra att ta till sig – ändå är det planetens viktigaste fråga för mänskligheten. Vårt klimat förändras, men vi vanliga människor har svårt att ta till oss de olika budskapen och värdera vilka vi ska lyssna på. Det har länge behövts en bok som enkelt och tydligt beskriver klimatfrågan och hjälper oss att ta beslut på rätta grunder.

– Ett par veckor efter att IPCC:s rapport slår fast att vi alla måste minska vår klimatpåverkan mycket snabbt, strax före COP24 i Katowice och när en ny regering nu ska genomföra Sveriges nya klimatlag, kommer handboken som gör klimatfrågan begriplig och hanterbar. Det kan mycket väl vara vår viktigaste bok någonsin, säger Mattias Goldmann, vd för Tankesmedjan Fores.

Syftet med boken Klimatinfo för alla är att alla (medborgare, politiker, journalister etc.) lätt ska kunna hitta sin ingång i klimatfrågan baserat på rådande forskningsfakta. Först då kan vi börja förhålla oss till frågan på ett sansat sätt. Boken är uppdelad i tre avsnitt: Globalt – EU – Sverige. Det gör det lättare att fokusera på det perspektiv som just du arbetar med till vardags. För den ambitiöse finns fem fördjupande texter från ledande forskare inom respektive område. Boken är ett samarbete mellan tankesmedjan Fores och Studieförbundet Vuxenskolan.

– För oss som folkbildare är det viktigt att klimatfrågan och alla dess utmaningar blir tillgänglig för så många som möjligt. Därför hoppas jag att intresset för Klimatinfo för alla blir stort, att det blir många samtal och studiecirklar kring boken, säger Nina Larsson, förbundschef vid Studieförbundet Vuxenskolan.

Lansering idag!
Boken lanseras offentligt idag onsdag 28 november på Fores, Kungsbroplan 2, Stockholm kl. 16.30–19. Anmälan direkt till lovisa.kallmark@fores.se
Mer information om lanseringen: http://fores.se/klimatinfo-for-alla-lansering/
Mer information om boken: http://fores.se/klimatinfo-for-alla/