Lyckad arbetsmarknadsintegration möjlig oavsett kommunstorlek

Det finns en ensidig bild av att mindre kommuner har sämre förutsättningar för att lyckas med integration. Fores studie “Integration i hela Sverige – Från asyl till arbete” som lanseras 9 december 2019 visar att så inte är fallet.

Studien, skriven av Karl Wennberg, Emilie Videnord och Åsa Bråmå och publicerad av Fores, visar att befolkningsmängd och befolkningstäthet inte är avgörande för hur väl kommunen lyckas med arbetsmarknadsintegration av personer som beviljats asyl. Istället är det faktorer som gymnasieutbildning, närhet till släktingar, tillgång till arbetsmarknad och andel inrikes- och utrikesfödda i en kommun som påverkar kommunens förutsättningar att lyckas.

– Vi ser att gymnasieutbildning har stor påverkan på sannolikheten för nyanlända att få jobb. Personer som har gått ut gymnasiet har i genomsnitt 40% större chans att få jobb än de som endast gått ut grundskolan. Skillnaden är inte alls lika stor när vi tittar på personer som har gymnasieutbildning respektive universitetsutbildning. Fortsatta satsningar på att få så många som möjligt att gå ut gymnasiet borde därför prioriteras högt, säger Karl Wennberg, rapportförfattare och professor i företagsekonomi vid Linköpings Universitet.

Undersökningen visar även att arbete inom offentlig sektor, hotell- och restaurangbranschen är ett vanligt första jobb och en viktig språngbräda för nyanlända in på arbetsmarknaden. Riktade insatser för att stärka den lokala arbetsmarknaden och bemanningsbolag stärker förutsättningarna för kommunen att lyckas med arbetsmarknadsintegrationen.

Kommunernas utmaningar skiljer sig åt mellan Sveriges kommuner men behovet av att korta tiden till arbete för flyktingar är stor i hela landet.

– Rapportens slutsatser kan spela en viktig roll för beslutsfattare runt om i landet i arbetet att rikta offentliga resurser och prioritera rätt insatser, säger Oskar Adenfelt, biträdande programchef för Migration och integration, Fores. Lyckad integration bygger på ett delat ansvar. Vi uppmuntrar även företagen att antingen själva eller i samarbete med kommun och civilsamhälle medverka för att skapa möjligheter och ta tillvara på den arbetskraft som kommer till Sverige, fortsätter han.

Med lärdomar från rapporten kommer Fores under våren att lansera projektet Integration – det delade ansvaret, där vi börjar med att sätta fokus på lärdomar från Sveriges kommuner.

Lansering

I samband med lanseringen finns det möjlighet att intervjua paneldeltagarna och moderatorn Oskar Adenfelt. Se kontaktinformation nedan för bokning av intervju.

Läs mer om lanseringen och anmäl dig här!

Under lanseringen av “Integration i hela Sverige – Från asyl till arbete” arrangerar Fores i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan, ett panelsamtal mellan lokala beslutsfattare, näringsliv, civilsamhällesorganisationer, rikspolitiken, tjänstemän och media. Tillsammans diskuterar vi lärdomar från rapporten med särskilt fokus på kommunernas, regionernas och lokalsamhällets centrala roller i att möjliggöra skyddsbehövandes etablering på arbetsmarknaden.

Datum: Måndag 9 december 2019
Tid: Kl. 16.30–17.30
Plats: Louis De Geer Konsert och Kongress, Norrköping

Medverkande