GODEL OCH LÄKARE UTAN GRÄNSER INLEDER SAMARBETE

GodEl, som nyligen skänkt ytterligare 2,2 miljoner kronor till sina samarbetsorganisationer, inleder nu ett samarbete med Läkare Utan Gränser. Efterfrågan från kunderna och en liknande grundfilosofi har fört de båda organisationerna närmare varandra.

GodEl skänkte nyligen 2,2 miljoner kronor till SOS- Barnbyar, Rädda Barnen och Stockholms Stadsmission. Nu inleds ett samarbete som gör Läkare Utan Gränser till ett av alternativen när GodEls kunder väljer var bolagets utdelning ska gå nästa gång.

- Läkare Utan Gränser är den organisation som våra kunder efterfrågat mest, kommenterar Stefan Krook, grundare och VD på GodEl. Vi försöker alltid att vara lyhörda mot våra kunder då GodEl inte har några aktieägare i vanlig bemärkelse och kunderna istället själva styr över utdelningen, fortsätter han.

Även Dan Sermand, generalsekreterare på Läkare Utan Gränser, är positiv till det nya samarbetet.

- Vi är otroligt glada över att initiativet kommer från GodEls kunder. Det visar att många värdesätter de insatser som Läkare Utan Gränser gör.

Men förutom en efterfrågan från kundernas sida och en nytta för omvärlden, finns det även andra, mer filosofiska aspekter som gör att samarbetet känns extra roligt, menar Stefan Krook.

- Jag har alltid tyckt att det finns en liknande grundfilosofi i organisationerna. GodEl och Läkare Utan Gränser försöker båda hjälpa människor genom att göra det man är bäst på, oavsett om man är läkare eller ekonom, avslutar Stefan Krook.

För mer information:

Stefan Krook, grundare och VD, 0701 11 12 13, stefan.krook@goodcause.se

www.godel.se

Malin Lager, pressekreterare Läkare Utan Gränser, 0708-33 77 40, malin.lager@msf.org

www.lakareutangranser.se

GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag över 67,000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: SOS-Barnbyar, Rädda Barnen och Stockholms Stadsmission. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.

Om Läkare Utan Gränser

Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation med världen som arbetsfält. Läkare Utan Gränser bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet. Under 2007 arbetade 2300 internationella fältarbetare för Läkare Utan Gränser, tillsammans med 26 000 lokalanställda. Sjuttio fältarbetare skickades från Sverige.