Samskolans skolgård fylldes upp när M28:an invigdes.

M28:an på Samskolan är nu invigd

Skolgården var fylld med barn och ungdomar som tittade på när en M28:a invigdes som undervisningslokal onsdagen den 16 augusti.

Erik Svensson är rektor och skolchef på SAM-skolan.
– Vi ska använda den som undervisningslokal, den finns till och med bokningsbar i vårt system, berättar Erik. Det finns lärarplats längst fram och sittplatser för en hel skolklass. Det finns redan el indragen.

Sara Thorsvret, som är barnbarn till mannen som ritade vagnen - Harald Johan Hägglund från Örnsköldsvik, var också på plats. Hon berättade i sitt tal om hur det gick till när hon tillsammans med SAM-skolans förra rektor kontaktade Göteborgs Spårvägar med en förfrågan om att få ta över en utrangerad M28:a för att placera den på SAM-skolans skolgård.

Från Göteborgs Spårvägars sida så deltog marknadschef Mikael Skoglund i invigningen och höll tal med fokus på den stolthet som göteborgarna känner över sina spårvagnar.

Knappt var bandet klippt och vagnen förklarad invigd, när skolungdomarna rusade in i vagnen för att titta och provsitta.

Robert Lindberg

Tillsammans sätter vi Göteborg i rörelse

Göteborgs Spårvägar har satt Göteborg i rörelse sedan 1879. Med 141 miljoner spårvagnsresor per år är vi idag den största operatören av kollektivtrafik i Göteborgsregionen. Vi arbetar varje dag, året om för att ge våra resenärer en trygg och säker resa till jobb, skola och fritid.

Göteborgs Spårvägar AB
Rantorget 4