Foto: Anna-Lena Ahlström

Sissela Kyle är 2022 års kulturpristagare

Sissela Maria Kyle är född 17 mars 1957 i Örgryte församling i Göteborg och växte upp i Partille med sin familj. Mamma Gunhild var Sveriges första kvinnliga professor i kvinnohistoria. Under en kortare period bodde Sissela i Haga innan hon i slutet av 70-talet blev antagen på scenskolan i Stockholm.

I över 40 år har hon rört sig med lätthet i olika roller inom teater och film, som uppskattad programledare och teaterchef. Hon har figurerat i radio och TV i många olika sammanhang. Allt från Lösa förbindelser till Enkelstöten.

Tv-serien "Fröken Frimans krig" spelades in under många år, där Sissela gjorde en fantastisk skådespelarinsats som tidig kvinnorättskämpe.

Det är som humorist som hon ligger många göteborgare varmt om hjärtat med sina insatser i Parlamentet, Spanarna, På håret och i flertalet roller som skådepelare och programledare. Sisselas sarkastiska ton uppskattas mycket och brett av oss i sin gamla hemstad Göteborg.

Från och med fredag 30 september kommer en spårvagn att bära hennes namn.

Pressträff och fototillfälle med Sissela Kyle
Tid: 14:00 fredag 30 september
Plats: Vagnhallen Rantorget (Ingång vid Preem), Rantorget 4.
Anmälan till marknadschef Mikael Skoglund,
mikael.skoglund@sparvagen.goteborg.se
Mobil: 0765-33 37 75

Det finns möjlighet för media att åka med från Rantorget till Drottningtorget i en spårvagn som körs dit av Sissela Kyle.

Prisutdelning

Tid: 16:00 fredag 30 september
Plats: Drottningtorget, Göteborg
Ingen anmälan

Mikael Skoglund
Marknadschef
Göteborgs Spårvägar

mikael.skoglund@sparvagen.goteborg.se
Mobil: 0765-33 37 75

Bakgrund
Varje år utser Göteborgs Spårvägar, tillsammans med Göteborgs Stad Kulturnämnd, en känd göteborgsprofil till årets Kulturpristagare. Kulturpristagaren får 10 000 kronor och en skulptur skapad av formgivaren Carl-Johan Skogh. Vinnaren får också namnge en spårvagn och sin biografi uppsatt i vagnen.

Listan över tidigare kulturpristagare finns på:

goteborgssparvagar.se/kul-tur/kulturpriset/sparvagnsnamn/

Regioner

Sedan 1879 har vi sett till att våra resenärer kan ta sig dit de vill. Vårt viktigaste mål är att göra våra kunder nöjda med våra leveranser och att de kommer fram till förskola, skola och jobb dygnet runt, året om. Göteborgs Spårvägar är den största operatören av kollektivtrafik i regionen. Vi kör samtliga spårvagnslinjer och vi arbetar även med utveckling, planering och underhåll av spårvägsanläggningen i både Göteborg och Mölndal.

Robert Lindberg

Tillsammans sätter vi Göteborg i rörelse

Göteborgs Spårvägar har satt Göteborg i rörelse sedan 1879. Med 141 miljoner spårvagnsresor per år är vi idag den största operatören av kollektivtrafik i Göteborgsregionen. Vi arbetar varje dag, året om för att ge våra resenärer en trygg och säker resa till jobb, skola och fritid.

Göteborgs Spårvägar AB
Rantorget 4