Finaldags i Golfhäftet Trophy, på Bro Hof Slott GC

Extra tävlingsdag i Europas största amatörgolftävling på Bro Hof Slott GC

Varje år lockar Golfhäftet Trophy, Europas största partävling för amatörer, hundratals entusiastiska golfare till finalen som äger rum på Sveriges bästa golfanläggning, Bro Hof Slott GC. Trots att tävlingsstarten i år blev uppskjuten på grund av tävlingsrestriktionerna i samband med Corona-pandemin, lyckades Golfhäftet stöpa om höjdpunkten på Bro Hofs Slott GC till en Corona-anpassad tävling i säkert format – som slog alla förväntningar med tre helt fullbokade dagar.

Det har varit en lång längtan och väntan för många idrottare att få utöva sina favoritsporter detta år. Golfen har haft ett tacksamt läge då det är en utomhussport med minimal kontakt, men på grund av tävlingsförbudet som inte hävdes förrän den första juli var det länge osäkert om Golfhäftet skulle kunna genomföra årets mest efterlängtade tävling på Bro Hof Slott GC.

- Detta är det 11:e året i rad som tävlingen genomförs på Bro Hof Slott GC och vi har många golfare som återkommer år efter år och har det som en sommartradition. Vi påbörjade biljettförsäljningen redan i fjol, innan Corona-pandemin kom till Sverige, men på grund av rådande läget under våren fick vi då informera om att tävlingen skulle stöpas om till ett golfpaket. Om riktlinjerna skulle ändras skulle vi givetvis återinföra tävlingsmomentet som en extra bonus, berättar Filip Morel, Tävlingsansvarig på Golfhäftet.

Tävlingen på Bro Hof spelas på The Stadium Course, som flertalet gånger utsetts till Sveriges bästa Golfbana, samt stått som värd för Europatouren för herrar. För bara några veckor sedan skulle även Europatourtävlingen Scandinavian Mixed ha spelats där, med Henrik Stenson och Annika Sörenstam som värdpar.

- Det är fantastiskt att samarbeta med en anläggning som Bro Hof, de är proffs ut i fingerspetsarna och tillsammans skapar vi en unik upplevelse för deltagarna. Att det utöver två banor i toppklass finns ett klubbhus beläget i ett slott gör upplevelsen till ett golfminne för livet, beskriver Filip.

Stor efterfrågan - extrainsatt tävlingsdag

I och med omstöpningen av den årliga höjdpunkten och osäkerheten kring tävlingsmomentet fanns en viss oro kring om man skulle lyckas attrahera lika många golfare som vanligt. Men så snart reseförbudet inom landet släpptes och alla började hemesterplanera, såldes platserna slut i ett rasande tempo. På toppen kom dessutom den goda nyheten om att tävlingsförbudet skulle upphöra den första juli.

Istället för fyra tävlingar under två dagar blev det slut sex olika tävlingar som genomfördes under 3 dagar på grund av den stora efterfrågan. Tävlingarna gick av stapeln i ett säkert format med löpande starter, utan samlingar före starterna och heller inga prisutdelningar efter.

- Det är otroligt kul att det finns ett så stort intresse för golf och att tävlingen på Bro Hof faktiskt blev en ännu större succé än vanligtvis, när vi så sent som i våras var oroliga för om och hur vi alls skulle kunna genomföra det hela. På Golfhäftet har vi märkt av en rekordhög aktivitet mätt i antal spelade rundor och även i deltagarantalet i Golfhäftet Trophys lokala klubbtävlingar. Vi är så glada att de svenska golfklubbarna tar tillvara på denna möjlighet och vi har inlett samarbete med flera nya golfbanor, berättar Filip Morel.

Resultat från tävlingen finns att hitta på golf.se