Matchplay -

Golfamore Group går in som investerare i Matchplay

Matchplay är en matchspelstävling för par med officiellt handicap som spelas på klubbar anslutna till Svenska Golfförbundet. För att fortsätta utvecklingen av konceptet tar man nu in en ny delägare, Golfamore Group, som även investerat i bland annat OnTee och Out of Bounds.

Mellan 2020 och 2021 dubblade Matchplay antal deltagande lag i sin matchspelstävling för par med officiellt handicap. I fjol slog man även rekord med nästan 800 anmälda lag till tävlingen. Nu ska Matchplay internationaliseras och utvecklas som koncept. I samband med detta går Golfamore Group in som delägare i Matchplay och förvärvar 51% av aktierna.

- Vi på Matchplay har i flera år framgångsrikt anordnat Sveriges roligaste golftävling. Nu vill vi lyfta konceptet ytterligare och även ta tävlingen utomlands. Golfamore Group blev verkligen en perfekt matchning för oss i vårt sökande efter en extern investerare som också är branschkunnig. Tillsammans kommer vi att ta Matchplay till nya höjder, säger Mikael Gräntz, VD och Medgrundare på Matchplay.

Golfamore Group investerar i golfrelaterade bolag och deläger bland annat starttidsbokningstjänsten OnTee och Golfhäftet. Under 2021 investerade man även i Out of Bounds som återvinner och säljer golfbollar samt bedriver en europeisk ehandel av golfrelaterade produkter.

- Matchplay har funnits på vår näthinna under en längre tid eftersom vi via Golfamore Groups bolag anordnar flertalet golftävlingar, bl.a. Golfhäftet Trophy som är Europas största partävling för amatörer och Under Par Challenge. Tävlingarna är mycket uppskattade av såväl golfarna som klubbarna och för de sistnämnda är våra koncept både lönsamma och ett perfekt skyltfönster för att attrahera fler gästspelare, berättar Fredrik van Speijk, VD & Medgrundare Golfamore Group.

- Vi har följt Matchplay med stort intresse och ser fram emot att utveckla tävlingen genom att bland annat internationalisera konceptet. Att uppmuntra golfare att upptäcka nya banor är helt i linje med vår vision för Golfamore Group. Den delen kommer dessutom att bli extra viktig för branschen redan denna säsong då vi ser tendenser att golfspelandet kommer att minska jämfört med föregående år, avslutar Fredrik van Speijk.

Mer info om Matchplay och Golfamore Group-koncernen:

https://www.matchplay.se/- Sveriges roligaste Matchplay tävling med lag från hela Sverige, digitalt scorekort, matchbilder och fina priser.

https://www.golfhaftet.com/sv/om-oss/- Europas ledande förmånskort för golfare som ger 50% greenfee på nära 1200 golfbanor i 17 länder

https://www.ontee.com/sv/about/- Boka starttider online på mer än 1000 golfbanor i Europa

https://www.out-of-bounds.se/omoss/ - Återvinning av golfbollar samt e-handel med fokus på golf