Efter ett år med rekordstort intresse för golf kommer Golfhäftet att lansera ytterligare ett tävlingskoncept: ”Under Par Challenge”

Golfhäftet lanserar ny tävling efter årets succédeltagande

Trots den ovissa inledningen på årets tävlingssäsong kunde Golfhäftet genomföra närmre 130 Corona-säkra och fullbokade lokala golftävlingar. För samarbetsklubbarna blev årets upplaga av Golfhäftet Trophy såväl ett extra klirr i kassan som en marknadsföringsboost - och tusentals golfgäster som besökte nya golfklubbar.

I våras var det inte många inom golfbranschen som kunde förutspå att 2020 skulle bli ett riktigt uppsvingsår för golfen, mitt i rådande pandemi. Efter beslutet den 15 juni om att tillåta idrottsevenemang, kunde även golfen den 1 juli starta upp och arrangera tävlingar igen efter en lång längtan.

- Likt resten av världen, kunde inte vi heller förutse det här läget när vi planerade vårt tävlingsprogram under hösten 2019. Men vi bestämde oss tidigt i våras att ta fram alternativa handlingsplaner för att vara redo när man väl skulle ge grönt ljus för tävlingsverksamheten igen, berättar Filip Morel, Event- och Partneransvarig på Golfhäftet.

Löpande start, inga gemensamma samlingar och ingen prisutdelningsceremoni var några av de restriktioner som Golfsverige fick förhålla sig till.

- Vi såg inga hinder i att arrangera tävlingarna på ett säkert sätt enligt rådande restriktioner och rekommendationer. Det uppdaterade tävlingsarrangemanget som lanserades var bara ett av alla de möjliga scenarier som vi hade diskuterat och var beredda att agera utefter. Tack vare vårt nära samarbete med arrangörsklubbarna kunde alla inblandade snabbt anpassa sig för att skapa säkra förutsättningar, berättar Filip Morel.

Pandemin, som skapat tuffa förutsättningar inom stora delar av näringslivet, har även haft som konsekvens att sponsringen till golfen minskat under året. Flera klubbar har stått utan stöd i tävlingar och events.

- Vi är väldigt glada att vi med hjälp av Trophy har kunnat bidra till att säkra upp lite av den sponsring som klubbarna gått miste om detta år, förklarar Filip Morel.

Ytterligare ett tävlingskoncept 2021

Efter ett år med rekordstort intresse för golf kommer Golfhäftet att lansera ett nytt tävlingskoncept 2021. ”Under Par Challenge” kommer att arrangeras på 25 utvalda banor under det kommande året.

- Golfhäftet startade sin första tävling för 12 år sedan. Med Filip, tävlingsstaben samt resten av Golfhäftet-teamet är vi nu redo att presentera ännu mer golf i roliga och utmanande format. Vi brinner för att bidra till ökat golfspel och att generera mer intäkter till våra samarbetsklubbar, berättar Fredrik Van Speijk , Grundare & VD på Golfhäftet.

Det är ännu inte officiellt vilka de 25 ”Under Par Challenge”-banorna är, men man är i full gång i dialogen med klubbarna och kommer inom kort att även påbörja rekryteringen av tävlingspersonal inför nästa år.

- De klubbarna som har fått informationen har tagit emot det väldigt väl och jag tror inte vi kommer behöva presentera det för allt för många innan tävlingsprogrammet ska bli fullt och vi får börja ta in intresseanmälningar för 2022, avslutar Filip Morel på Golfhäftet.