Julia Engström: golfproffs och Golfhäftet-ambassadör,

Golfstjärnan Julia Engström blir ambassadör för Golfhäftet

Golfhäftet, Europas ledande förmånskort för golfare, inleder samarbete med Sveriges största golftalang - Julia Engström.

Golfhäftet erbjuder golfare att spela för halv greenfee på nära 1100 banor runt om i Europa. Under det senaste året har man utvecklat och digitaliserat sitt erbjudande ytterligare och i dagsläget har Golfhäftet fler anslutna banor än någonsin tidigare. Nu lanserar man ett ambassadörskap med Julia Engström, Sveriges starkast lysande golfstjärna på damsidan.

- Vi, liksom andra i branschen, har haft en fantastisk tillväxt under 2020 och har i och med den märkt av såväl en föryngring av snittgolfaren, som en växande andel kvinnor. Detta är otroligt roligt och faktiskt avgörande för golfens framtida utveckling. Vår bransch behöver utmanas av nya golfgenerationer och Julia Engström, både som person och golfare, är en perfekt matchning för denna vision och våra målsättningar framåt, berättar Fredrik van Speijk, VD & Medgrundare på Golfhäftet.

Golfen har varit en del av Julias liv sedan barnsben och redan som 15-åring blev hon den yngsta som någonsin vunnit British Ladies Amateurs i Storbritannien. 2018 utsågs hon till Rookie of the year på Ladies European Tour och 2019 spelade hon till sig fyra topp-10 placeringar på Ladies European Tour. Under 2020, Julias tredje säsong som proffs, vann hon två titlar på Europatouren, LET, och slutade som tvåa i rankingen Race to Costa del Sol. Julia är dessutom rankad två till detta års Solheim Cup-lag och är nominerad till Årets Nykomling i Idrottsgalan 2021.

- Förutom att jag älskar golf och att tävla, har jag alltid njutit av att upptäcka och spela nya golfbanor. Det är en fantastisk känsla varje gång man får spela en ny golfbana och Golfhäftets koncept ligger mig därför varmt om hjärtat. Flera av mina favoritbanor i Europa finns med i Golfhäftet, exempelvis Evian Resort Golf Club och Arabella Golf Son Vida, plus min hemmaklubb Ringenäs, säger Julia Engström.

- Julia Engström är en otroligt imponerande golfare och vi är riktigt stolta över det här samarbetet. Tillsammans vill vi nå ut med hur fantastisk denna sport är och hur spännande det är att upptäcka nya golfbanor och samla på sig nya upplevelser och minnen. Vi vill gå i bräschen för att hela golfbranschen ska vara på tårna och konstant utvecklas tillsammans med nya golfgenerationer, avslutar Fredrik van Speijk.

Fakta Julia Engström

Ålder: 19 år

Representerar: Ringenäs Golfklubb

Meriter:

• Två segrar på LET och två segrar på LETAS
  • Rookie of the year 2018 på damernas Europa Tour
  • Rankad nummer 4 på Driving Distance på Damernas Europa Tour med 275 yards i snitt
  • Världens yngsta vinnare av British Ladies Amateur Golf Championship som 15-åring
  • Spelade sin första Europa Tour tävling som 13-åring
  • Spelat Junior Solheim cup och Junior Ryder Cup och även vunnit EM-Lag som amatör
  • Under 2020 vunnit två titlar på Europatouren, LET, samt tvåa på Order Of Merit 2020
  • Tvåa i rankingen till 2021’s Solheim Cup-lag