Out of Bounds tar in investerare: ”Nu är vi redo för Europa!”

Out of Bounds tar in investerare: ”Nu är vi redo för Europa!”

Out of Bounds återvinner årligen över tre miljoner golfbollar ur golfklubbars dammar och är redan nordisk ledare inom sin nisch. Nu tar man in externa delägare, Golfamore Group, för att accelerera tillväxten och den geografiska expansionen.

Återvunna golfbollar är en win-win-win för miljön, golfklubben och golfarna. När bollarna återvinns minskar utsläppen av tungmetaller från golfbollarna i naturen, klubbarna får betalt för bollarna som återvinns och golfaren kan göra ett såväl hållbart som ekonomiskt val vid köp av golfprodukter. Golfbollar som ligger i golfklubbens dammar är bokstavligen en dold tillgång som klubben enkelt tjänar pengar på utan en större egen insats. Över 120 klubbar i Sverige har redan avtal med Out of Bounds och företaget har även verksamhet i Danmark, Tyskland och Nederländerna.

Out of Bounds nära dubblade sin omsättning från 21 till 40 miljoner kronor mellan 2019 och 2020 och visade svarta siffror. Golfamore Group äger bland annat Golfhäftet och OnTee och går nu in som delägare i Out of Bounds där de har förvärvat 30% av aktierna.

- Vi har samarbetat både med Golfamore Group och Golfhäftet under många år och är imponerade av det bolag som grundarna har byggt upp. Vi är stolta över vår egen resa hittills och ser att vi tillsammans kan bygga upp en konkurrenskraftig verksamhet i Europa. Golfamore Group har egen erfarenhet från att själva ha expanderat till de större golfmarknaderna i Europa. Nu är vi redo att erövra den europeiska marknaden med Out of Bounds, säger Johannes Bergenwall, VD och Medgrundare på Out of Bounds.

- Vi har under flera år följt Out of Bounds utveckling på nära håll. Att både golfklubben och golfaren gynnas av deras affärsmodell är något som passar in perfekt i Golfamore Groups tänk att skapa kundanpassade win-win-koncept för golfklubben och golfaren. Vi ser framemot att jobba med teamet på Out of Bounds och fortsätta att utveckla bolaget, dess erbjudande och ta en ledande position i Europa inom återvinning av golfbollar, berättar Fredrik van Speijk, VD & Medgrundare på Golfamore Group.

Mer info om Out of Bounds och Golfamore Group-koncernen:

https://www.out-of-bounds.se/omoss/ - Återvinning av golfbollar samt e-handel med fokus på golf

https://www.golfhaftet.com/sv/om-oss/- Europas ledande förmånskort för golfare som ger 50% greenfee på nära 1200 golfbanor i 17 länder

https://www.ontee.com/sv/about/- Boka starttider online på mer än 1000 golfbanor i Europa