Det finns ganska gott om hållbara golvläggare - men ingen frågar efter dom

Vad gör ett entreprenadföretag som Golvkedjan i Almedalen?

Tillsammans med golvtillverkaren Forbo Flooring arrangerade Golvkedjan seminarier på temat Hållbarhet under årets Almedalsvecka. Man presenterade då en marknadsundersökning gjord av Demoskop som visade att 88% av kommuner och landsting tycker hållbarhetsfrågor är viktiga eller mycket viktiga, men mindre än 25% bryr sig om att ställa skarpa hållbarhetskrav i upphandlingar.

-Vi är ganska många golvföretag som jobbar ambitiöst med hållbarhetsfrågor idag. Tyvärr är det sällan som våra kunder efterfrågar det. Sämst är kommuner och landsting. Bara i var fjärde offentlig upphandling av golvinstallationer ställs hållbarhetskrav. Det är synd, menar Golvkedjans VD Lars-Åke Lidén.

-Beställarna har mycket att vinna på att ställa tuffare hållbarhetskrav. De kan få golvläggare som är ISO-certifierade, som har uppförandekoder på plats mot sina viktigaste materialleverantörer och som till och med mäter sitt klimatavtryck idag. Är man mån om miljö- och hållbarhetsarbetet i sin egen verksamhet, bör man förstås ställa krav på sina installatörer också, menar Lars-Åke.

-Det verkar som om utvecklingen inte riktigt kommit till oss än. Det ställs ofta krav på energi och transporter, men sällan på oss installatörer. Vi ser dock att medvetenheten ökar och det gläder oss. Den nya lagen om offentlig upphandling både underlättar och uppmuntrar, avslutar han.

Moderator för seminarierna var Karin Strömqvist Bååthe, generalsekreterare i Social Venture Network, nätverket för CSR och hållbarhet. I panelen ingick (förutom företagsledarna i Golvkedjan och Forbo Flooring) Johan Svedberg, upphandlings- och affärsjurist Visma Commerce AB, Pia Stoll, Hållbarhetschef Projektengagemang AB och Peter Norstedt, Hållbarhetsansvarig, SKL Kommentus.

------------

Vill du ha kontakt med Golvkedjans VD, Lars-Åke Lidén? Mejla lars-ake.liden@golvkedjan.se eller ring 070-816 64 67

• Statlig, kommunal förvaltning

• forbo flooring