Dunlop lanserar högprestandadäck med imponerande betyg i EU:s däckmärkning

Dunlop lanserar högprestandadäck med imponerande betyg i EU:s däckmärkning

Nya Sport BluResponse har perfekt grepp utan kompromisser

Stockholm – 20 februari 2013 Dunlop, en av världens ledande tillverkare av högprestanda- och ultrahögprestandadäck, meddelar idag att företaget lanserar en ny typ av däck. Nya Sport BluResponse, ett sommardäck framtaget för personbilar, har imponerande fördelar som utmärkt våtgrepp, kompromisslös livslängdoch potentiella bränslebesparingar.

Däcket bygger på erfarenhet från 125 år av racingsegrar och innehåller polymerer från motorsporten, vilket ger ökad anpassningsförmåga till vägbanan för bättre våtgrepp och bromsförmåga. Med en BA-klassificering för[1] sitt rullmotstånd och våtgrepp[2] är däcket även ett av de högst klassade däcken som finns på marknaden idag.

”En färsk undersökning bland Dunlops kunder visar att bland huvudkriterierna för att välja ett nytt däck[3], så tittar de flesta först på varumärket, sedan våtgreppet som en indikation på säkerheten och därefter bränsleeffektiviteten”, uppger Sanjay Khanna, Dunlops varumärkeschef. ”Det gör Dunlop med sitt nya Sport BluResponse till en viktig aktör på marknaden.  Vi vore dock inte Dunlop om vi bara fokuserade på prestanda enligt märkningen och inte såg till helheten.  Oberoende testresultat från TÜV SUD visar tydligt att vi, även med de höga klassificeringarna enligt märkningen, inte har tummat på prestanda – och vi kommer heller inte att göra det”.

Nya Sport BluResponse har stora kanaler i mitten som effektivt tränger undan vatten – i synnerhet i höga hastigheter – vilket ger bra motstånd mot vattenplaning. Jämfört med flera huvudkonkurrenter[4] har nya Dunlop även imponerande bromsförmåga i väta, med upp till tre meter kortare bromssträcka jämfört med genomsnittliga prestanda hos testkonkurrenterna. Dess överlägsenhet framgår även av väghållningen i väta, som är upp till 3 % bättre jämfört med testkonkurrenternas snittresultat. Det starka våtgreppet ger Sport BluResponse en A-klassificering enligt skalan i EU:s däckmärkningsregler.

Tack vare den inre gummiblandningen med låg värmealstring och dess optimala form och konstruktion har nya Sport BluResponse även avsevärt lägre rullmotstånd. Jämfört med föregångaren har Sport BluResponse 30 % lägre rullmotstånd, vilket ger det en B-klassificering enligt de europeiska däckmärkningsreglerna. B-klassificeringenstöds av andra egenskaper i toppklass, som en lägre bullernivå tack vare de slutna skulderspåren och optimal tryckfördelning för längre livslängd.

Översikt över tillgängliga storlekar och klassificeringar

Storlek och typ

205/60R15 91V

185/65R14 86H

CB

[1] Klassificeringarna som visas är endast uppskattningar och kan komma att ändras. De verkliga klassificeringarna för den nya produkten fastställs före lanseringen.

[2] 58 % av de totalt 62 lanserade storlekarna

[3] Källa: Ipsos, september 2011

[4] Jämfört med genomsnittliga prestanda hos fyra ledande konkurrenter. Testat av TÜV SÜD Automotive i september 2012 på uppdrag av Goodyear Dunlop.  Däckstorlek: 205/55 R16 91V; testbil: VW Golf; testplatser: Mireval (Frankrike), Papenburg (Tyskland) och Garching (Tyskland); rapport nr: 76249744

[5] Klassificeringarna som visas är endast uppskattningar och kan komma att ändras. De verkliga klassificeringarna för den nya produkten fastställs före lanseringen.

[6] Klassificeringarna som visas är endast uppskattningar och kan komma att ändras. De verkliga klassificeringarna för den nya produkten fastställs före lanseringen.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 69 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 52 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.