GOODYEAR AVANCERAR DÄCKUTVECKLINGEN MED EN ANDRA DYNAMISK SIMULATOR

GOODYEAR AVANCERAR DÄCKUTVECKLINGEN MED EN ANDRA DYNAMISK SIMULATOR

Goodyear Tire & Rubber Company och VI-grade har tillkännagett att den avancerade körsimulatorn DiM250 DYNAMIC kommer att installeras vid Goodyears innovationscenter i Colmar-Berg i Luxemburg.

Förutom att stärka Goodyears produktutveckling vid den europeiska anläggningen förbättrar den här nya körsimulatorn också det tekniska samarbetet med huvudkontoret i Akron, Ohio, USA, där ytterligare en DiM250 nyligen togs i bruk. Dessutom används COMPACT-simulatorer från VI-grade vid båda Goodyears innovationscenter för att komplettera de virtuella däckutvecklingsprocesserna.

Körsimulatorerna gör det möjligt att utveckla, testa och validera däckmodeller tidigt i utvecklingsprocessen och därigenom identifiera de mest högpresterande däcken innan man konstruerar den första prototypen. Detta matchar takten i fordonsutvecklingsprocessen och erbjuder däckmodeller i rätt tid, när fordonstillverkarna efterfrågar dem.

”Den här nivån av simuleringskapacitet är en tydlig fördel när det kommer till det tekniska ledarskapet,” säger Chris Helsel, Senior Vice President och Chief Technology Officer på Goodyear. ”Vi letar alltid efter sätt att förbättra utvecklingsprocessen och bibehålla vår status som föredragen leverantör för våra kunder.”

”Vi har nöjet att berätta att vi börjat använda en andra DiM250 DYNAMIC körsimulator på Goodyear”, säger Guido Bairati, vice-VD för Global Sales and Marketing på VI-grade. ”Med DiM250- och COMPACT-simulatorer på båda sidorna av Atlanten befinner sig Goodyear nu i framkanten av den virtuella däckutvecklingen. Det ger Goodyear en avsevärd konkurrensfördel när det handlar om samarbete med OEM-tillverkare för fordonsindustrin och accelererad produktutveckling.”

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181