Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – arvet från Goodyear Eagle F1

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – arvet från Goodyear Eagle F1

Tre årtionden av däckinnovationer som inspirerats av motorsport och prestanda: Arvet från Goodyear Eagle F1

Nya Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 är den senaste i den prisbelönta serien med ultrahögpresterande (UHP) däck. Den passar till ett brett utbud av högpresterande bilar, från kompakta halvkombi till sportsedaner och kupéer. Tillsammans med de nyligen lanserade däcken Eagle F1 SuperSport, SuperSport R och SuperSport RS får Goodyear sitt bredaste utbud någonsin inom segmenten UHP och UUHP (ultra-ultrahög prestanda).

Ursprung och arv

Varumärket Goodyear Eagle F1 är en hyllning till företagets fantastiska historia i Formel 1. Goodyear-däck sågs för första gången i F1 år 1964 och tog Richie Ginther till seger för Honda på Mexican Grand Prix 1965. Ett år senare i världsmästerskapet 1966 valdes däcken av världsmästarna, där Sir Jack Brabham körde sin eponyma bil till Goodyears första globala titel.

Goodyear vann 368 Grands Prix och 26 World Constructors’ Championships under 35 år, vilket är ett rekord som står sig än idag. Något som är än mer anmärkningsvärt, till skillnad från den moderna eran, är att 28 av säsongerna innefattade öppen konkurrens mellan däcktillverkare, vilket pushade Goodyear till att utveckla nya tekniker som kunde stå sig mot rivalerna.

På vägarna lyckades Goodyear Eagle F1-däck hantera de enastående krafterna från den ikoniska superbilen McLaren F1 från 1992 med dess 620 hk från en 6,1 liter V12-motor. Det ursprungliga pressmeddelandet från McLaren belyste vikten av Goodyears bidrag: ”Redan i den inledande designen av McLaren F1 ansågs däcket vara ett integrerat fjädringselement i programmets komplexa beräkningar för väghållning och komfort. Vikt, säkerhet, buller och dynamisk prestanda var samtliga avgörande faktorer.”

Från exotisk till mainstream

År 1994 hade Eagle F1-serien breddats till att omfatta andra superbilar och sportbilar med den distinkta Eagle F1 GS-D2 (Grand Sport – Directional), och senare GS-D3. Deras slående riktade mönster blev en stark favorit bland förare av prestandabilar och bilmodifierare då de kombinerade imponerande väghållningsförmåga på torra väglag med ett grymt grepp på våta väglag.

Från riktat till asymmetriskt

År 2007 genomgick Eagle F1 sitt största designskifte då de övergick från de karaktäristiska riktade mönstren till en helt ny asymmetrisk konstruktion.

Laurent Colantonio, Technology Director Consumer Tires EMEA, anslöt sig till Goodyear som ingenjör vid höjden av Eagle F1:s riktade epok, en period där GTi-bilar hade 15”-fälgar och superbilar hade smalare fälgdimensioner än vad vissa kompakta bilar har idag. Han förklarar orsaken till övergången till en asymmetrisk design. ”GS-D2 och GS-D3 fokuserade på våtprestanda och att motstå vattenplaning. Det distinkta slitbanemönstret var ett riktigt genombrott på marknaden. Det gav Goodyear en stor fördel mot våra UHP-konkurrenter.

”Fordonsparken började utvecklas, vikten ökade, fälgar på 18 och 19 tum blev normen och bilarna från mitten av 2000-talet hade fått både högre kraft och vikt. Vi letade efter ett slitbanemönster med starkare skuldror som kunde hantera den extra dynamiska lasten. Våra utvecklingsteam insåg att vi kunde bibehålla vår karaktäristiska prestanda på vått och bromskraft och samtidigt förbättra greppet och väghållning på torrt väglag om vi övergick till en distinkt asymmetrisk design med kraftfulla skulderblock.”

När Eagle F1 Asymmetric nådde sin tredje generation år 2016 introducerades nya designelement av prestanda- och miljömässiga skäl, förklarar Colantonio: ”Introduktionen av EU-däckmärkningen innebar att konsumenter började bry sig om faktorer som rullmotstånd och bullernivåer, även för prestandabilar. Vi fick höga poäng på märkningen, samtidigt som vi tog prestandan framåt.

Eagle F1 Asymmetric 3 introducerade nya innovationer från Goodyear, som Active Braking-tekniken, som utökar kontaktytan och greppet vid bromsning och leder till kortare bromssträcka. I den här generationen introducerade vi också en ny, förstärkt konstruktionsteknik som gav en lättare konstruktion utan att uppoffra styrkan. Detta fokus på effektivitet och prestanda blev kännetecknet för Eagle F1.

Efter lanseringen av Asymmetric 3 började vi omedelbart att utveckla tekniker som kunde höja väghållningsförmågan och prestandan på våta vägar. När fälgstorlekar över 20 tum blev allt vanligare började vi också utveckla fler däckdimensioner för att täcka det dynamiska skiftet i fordonsparken.”

Goodyear är stolt över sin förmåga att ligga steget före marknaden. Tre år senare blev den nya Eagle F1 Asymmetric 5 en regelbunden testvinnare som samlade på sig lovord som betyget ”exemplariskt” från Auto Bild Sportcars[1]. Bara så sent som förra året utsågs den till UHP Test Winner av Tyre Reviews[2]. Testaren Jon Benson sammanfattade det så här: ”Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 är ett däck som praktiskt taget saknar svagheter. Det har ett utmärkt grepp på vått och torrt, sportig väghållning, utmärkt motstånd mot vattenplaning och lågt rullmotstånd.”

Goodyears Eagle F1-seriens historia betyder inte att sådana testvinster kan göra oss självbelåtna. När testet från Tyre Reviews publicerades höll den slutgiltiga förproduktionsversionen av dess efterträdare redan på att förberedas.

Nya krav, nya tider: Kortfattat om Asymmetric 6

Övergången till högre kraft, vridmoment och vikt bland högpresterande bilar – en övergång som har accelererats av elektrifieringen – har varit drivande i utvecklingen av nya Eagle F1 Asymmetric 6. Den har flera innovationer, som en adaptiv kontaktyta och optimerad geometri som anpassar sig efter lastvariationer. Varje däck i Goodyears sortiment är redo för elbilar, men Eagle F1 Asymmetric 6 har konstruerats särskilt med tanke på tillverkarnas elbilskrav. Det bullerreducerande mönstret leder till en reduktion på 1 dB, som visas på EU-däckmärkningen, medan den nya gummiblandningsteknologin minskar rullmotståndet för att öka räckvidden för elbilar[3]. Resultatet är ett däck som är redo för nästa generations mobilitet.

Precis som dess föregångare är nu också Eagle F1 Asymmetric 6 en testvinnare. Tidigt under 2022 utsåg båda de tyska tidskrifterna Auto Motor und Sport och Auto Bild däcket till vinnare i deras sommardäckstester, och hyllade dess balanserade prestanda på torra och våta väglag.[4] [5] Auto Motor und Sports betyg ”überragend” (enastående) och Auto Bilds ”vorBildlich” (exemplarisk) understryker premiumpublikationernas slutsatser från de omfattande testerna.

Goodyear Eagle F1-familjen inkluderar nu däcken Asymmetric 6, UUHP SuperSport, SuperSport R och SuperSport RS. Det mångsidiga sortimentet gör att Goodyear kan uppfylla de föränderliga behoven hos många typer av prestandaförare.

Till 2023 kommer Eagle F1 Asymmetric 6 att finnas tillgängligt i inte mindre än 65 dimensioner från 17- till 22-tumsmonteringar. Något som verkligen understryker den dramatiska framfarten inom fordonsdesign är det faktum att ingångsdimensionerna för Asymmetric 6 för kompakta prestandabilar är samma (17 tum) som den genredefinierande superbilen McLaren F1 hade för trettio år sedan.

[1] Auto Bild sportscars (D), nummer 4 / 2019-03-08, däckstorlek: 245/45R18
[2] Tyre Reviews test av UHP-sommardäck 2021 omfattade 14 däck i den toppsäljande storleken 225/40R18 på en Volkswagen Golf GTI.
[3] Jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 5 i interna tester
[4] Teststorlek: 245/45R19. Testbil: Audi A6. Utgåva: Auto Motor und Sport nummer 7/2022.
[5] Teststorlek: 245/40R19. Testbil: BMW 5 Series. Utgåva: Auto Bild 13/2022.