Goodyear EfficientGrip Performance 2 utvald som originalmontering för Toyota Yaris Cross

Första originalmonteringen för EfficientGrip Performance 2

Toyota har valt Goodyears EfficientGrip Performance 2 som originalmontering (OE) för nya Yaris Cross, enhybridSUV i B-segmentet som designats särskilt för den europeiska marknaden. Däckstorleken som monteras på den nya bilen är 215/50R18 med en last-/ hastighetsklass på 92 V.

Toyota planerar att tillverka 150 000 Yaris Cross per år i TMMF-fabriken i Onnaing nära Valenciennes i Frankrike, för att uppnå en andel på över 8 % av B-SUV-segmentet.

Goodyears EfficientGrip Performance 2-däck har utvecklats för att tillgodose de särskilda behoven hos Toyota och deras kunder. Standardvarianten av EfficientGrip Performance 2 är känd för sin långa livslängd [1] och höga prestanda på vått och torrt väglag. När det gäller Yaris Cross har Goodyears tekniska projektteam för originalutrustning fokuserat på att leverera enastående körkomfort och låga bullernivåer, eftersom detta är viktiga aspekter för kunderna.

Den höga greppnivån, övergripande effektiviteten och komforten hos EfficientGrip Performance 2 gör att däcket perfekt matchar behoven från en hybrid-SUV som Toyota Yaris Cross. Förare kräver högpresterande däck som ger låg bränsleförbrukning och låga koldioxidutsläpp.

Hans Vrijsen, Managing Director OE på Goodyear i EMEA: ”Målet med Toyota Yaris Cross är att erbjuda förare alla fördelar hos en SUV i ett kompakt paket som är särskilt utformat för det urbana livet. På liknande sätt levererar Goodyears EfficientGrip Performance 2 en lösning utan kompromisser för förare som vill få längsta möjliga körsträcka från sina däck och samtidigt bibehålla en hög prestandanivå. Den här kombinationen gör däcket väldigt lämpligt för Yaris Cross.”

[1] Interna uppskattningar. Jämfört med föregångaren EfficientGrip Performance. Däckdimension: 205/55R16 91V; bil: VW Golf 7, plats: öppna vägar i Luxemburg och Frankrike.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu