Goodyear EfficientGrip Performance 2 vald till BMW iX, en elektrisk SAV

Goodyear EfficientGrip Performance 2 vald till BMW iX, en elektrisk SAV

• Goodyear EfficientGrip Performance 2 monterad på BMW iX
  • Elektrisk SAV i premiumsegmentet är det senaste elfordonet med OE-monteringar från Goodyear
  • Ett europeiskt friktionsdäck, UltraGrip Performance+, har också valts

Däck från Goodyear kommer att monteras som originalutrustning på nya BMW iX, den tyska biltillverkarens elektriska SAV i premiumsegmentet. Goodyear EfficientGrip Performance 2 är ett av de däck som valts av BMW för det nya fordonet.

Goodyear EfficientGrip Performance 2 ger förare kortare bromssträcka på torrt och vått väglag, samt bättre köregenskaper och grepp på varierande väglag. Precis som BMW iX är EfficientGrip Performance 2 utformade för en maximerad körsträcka och däcken kan ge 20 procent längre körsträcka än den näst bästa testade konkurrenten[1], samt 50 procent längre än föregångaren[2].

EfficientGrip Performance 2 är tillgänglig i 20 och 21 tum för iX. Dessutom har iX även tillgång till samma storlekar i Goodyears utbud av vinterdäck i det europeiska friktionsdäcket UltraGrip Performance+ (20 och 21 tum). Goodyear UltraGrip Performance+ har märkningen 3 Peak Mountain Snowflake vilket indikerar dess prestanda på snö.

Hans Vrijsen, Managing Director Consumer OE, Goodyear EMEA: ”Vi är glada över att BMW iX har blivit den senaste fullt elektriska bilen som utrustas med Goodyears däck som originalutrustning. EfficientGrip Performance 2 är utformade med elbilar i åtanke. De har enastående effektivitet och lågt rullmotstånd samtidigt som de bibehåller hög prestanda.”

Tillgängliga däck

BMW iX
235/60R20 108H - Goodyear EfficientGrip Performance 2 (Front och Rear)
255/50R21 109Y - Goodyear EfficientGrip Performance 2 (F+R)
235/60R20 108H - Goodyear UltraGrip Performance+ (F+R)
255/50R21 109H - Goodyear UltraGrip Performance+ (F+R)

[1] 20 %/11 000 km längre körsträcka än den näst bästa testade konkurrenten. Körsträckan (dvs. tills den lagliga gränsen för däckslitage nås) jämfört med de fyra senaste designerna från konkurrenterna i sommar-HP-segmentet (Michelin Primacy 4, Continental PremiumContact 6, Bridgestone Turanza T005, Pirelli Cinturato P7 Blue). Testat av TÜV SÜD Product Service GmbH i november 2019 på begäran av Goodyear. Testad däckdimension: 205/55R16 91V; testbil: VW Golf Mk7, Testplats: öppna vägar i centrala Tyskland. Rapportnummer: 713171748. Den fullständiga rapporten finns på: https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/tire-test-reports/tire-test-reports-summer.html.

[2] Interna uppskattningar. Jämfört med föregångaren EfficientGrip Performance. Däckdimension: 205/55R16 91V; bil: VW Golf 7, plats: öppna vägar i Luxemburg och Frankrike.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 72 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 23 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu