Goodyear lanserar en ny generation trailerdäck för regionaltransport

Goodyear lanserar en ny generation trailerdäck för regionaltransport

Goodyear lanserar Regional RHT II, en helt ny serie trailerdäck som företrädesvis används på fordon för regionaltransport. Regional RHT II-serien är främst för 22,5-tumsfälgar och presterar bättre gällande både körsträcka och rullmotstånd än föregångaren Goodyear Regional RHT. För åkerierna innebär det ännu lägre kilometerkostnad. Avsevärt längre körsträcka, upp till 30 procent bättre än Regional RHT, utmärkt grepp på vått väglag och en robust konstruktion är några av de viktigaste egenskaperna som kommer att göra serien attraktiv för åkerier. Regional RHT II-däcken uppfyller kraven i den kommande EG-förordningen 661/2009, med utmärkt rullmotstånd och låg bullernivå. I den nya serien finns ett däck med högre bärighet (high-load) som har en tillåten axellast på 10 ton för högre nyttolast, lång körsträcka och bra hållbarhet.

De viktigaste konstruktionsegenskaperna hos Regional RHT II är multiradius-slitebaneformen, spårdesignen med flera radier, de starka skulderribborna och spåren med sicksackmönster. Dessa ger fördelar som jämnt och optimalt slitage, motstånd mot skulderslitage samt robusthet vid manövrering. Spårformerna avvisar småsten effektivt och ger bättre bromsförmåga i väta.

Den längre körsträckan beror på en ny slitbaneblandning och 15 procent större slitbar gummivolym. Slitbanan på Goodyear Regional RHT II är 10 mm bredare och 8 procent djupare än föregångarens.

De nya däcken har Goodyears Max Technology och KMax Technology. KMax Technology är en kombination av speciella däckegenskaper framtagna för att maximera körsträckan, utöka användningsområdet och göra däckets konstruktion mer robust.

Tester har genomförts för att jämföra det nya Regional RHT II-trailerdäcket med Regional RHT, som det ersätter, samt ett konkurrerande premiumdäck. Transportföretaget Penyafort från Barcelona deltog i ett test där en treaxlig Spitzer-trailer för pulvertransport användes. Testerna pågick mellan oktober 2009 och mars 2011. Se hänvisat word-dokument för alla resultat.

För att sammanfatta däckens jämförande prestanda enligt tabellen nedan: Regional RHT II har utmärkt körsträcka och förbättrad slitstyrka, lägre rullmotstånd än en huvudkonkurrent, förbättrad bromsförmåga i väta och en låg bullernivå på endast 71 dB(A).

Prototypen av Regional RHT II 385/65R22.5-däcket med högre bärighet visades på 2010 års IAA Commercial Vehicle Show i Hannover. Däckets lastkapacitet kan ge lätta boggitrailers en attraktiv nyttolast jämfört med konventionella Europatrailers. De nya däcken medger 20 ton på en boggi jämfört med 24 ton på en trippelaxel, eftersom de har ett lastindex på 164 = 5 ton istället för normala 160 = 4,5 ton. En boggisemitrailer med 4 × 2-traktor kan ge en högsta bruttovikt på 38 ton jämfört med 40 ton bruttovikt för en 4 × 2-traktor och Europatrailer. Eftersom en boggi kan vara ungefär ett ton lättare än en trippelaxel innebär det att det bara är upp till 1 000 kg skillnad i nyttolast mellan de två. Dessutom kan driftkostnaderna för en sådan lätt boggitrailer vara avsevärt lägre än för många konventionella treaxliga trailers, och eftersom treaxliga trailers inte alltid utnyttjas till full kapacitet innebär det mycket attraktiva potentiella kostnadsbesparingar för åkerier.

Däcket med högre bärighet har en ny stomme som är konstruerad för att sänka de interna temperaturerna för att säkerställa lång körsträcka och bra hållbarhet. Däcket är framtaget genom ett samarbete mellan Goodyear och Schmitz Cargobull.

Goodyear Regional RHT II kan mönsterskäras och regummeras.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181