Goodyear och TNO möjliggör säkrare mobilitet med däckintelligens

Goodyear och TNO möjliggör säkrare mobilitet med däckintelligens

Integrationen av däckintelligens från Goodyear SightLine med avancerade antiblockeringssystem (ABS) kan potentiellt förkorta stoppsträckan med så mycket som 1,75 meter.

Goodyear Tire & Rubber Company, en ledare inom ansluten mobilitet, och TNO, en nederländsk forskningsorganisation, har hittat nya möjligheter att stärka fordonssäkerhet genom att integrera teknologi för däckintelligens med styrenheten för antiblockeringssystemet (ABS) i ett testfordon.

ABS-systemet är en viktig säkerhetskomponent i moderna fordon som utformats för att hjälpa föraren att bibehålla kontrollen över fordonet vid bromsning. Via gemensam forskning och tester på ett fysiskt testfordon har Goodyear och TNO visat att ett förbättrat ABS-system, utrustat med information om däcktyp och egenskaper som aktuellt slitage, potentiellt kan förstärka hela systemets effektivitet och förkorta bromssträckan med så mycket som 1,75 meter (1).

Enligt National Highway Traffic Safety Administration uppstod det över 1,7 miljoner trafikolyckor med påkörning bakifrån under 2021, vilket är nästan en tredjedel av alla trafikolyckor i USA (2). Den här integrationen kan förbättra stoppsträckan och potentiellt hjälpa förare att undvika olyckor, samt göra krocken mindre allvarlig, vilket leder till bättre trafiksäkerhet.

”Vårt samarbete med TNO har gett ovärderliga insikter med spännande möjligheter att leverera mervärde till våra kunder och stötta framtidens mobilitet”, sa Werner Happenhofer, Vice President, Tire Intelligence and eMobility solutions, Goodyear. ”På Goodyear tror vi att däckintelligens kan främja framtidens mobilitet och reducera mängden trafikolyckor.”

Goodyear och TNO började samarbeta under 2021 via gemensam forskning och testinitiativ för att utvärdera och kvantifiera prestandan för ABS-styrenheten på en fysisk bil genom att integrera intelligent däckinformation.

”TNO är dedikerade till att stärka säkerheten, effektiviteten och hållbarheten för fordon”, sa Machteld de Kroon, Managing Director, Unit Mobility & Built Environment, TNO. ”Vårt samarbete med Goodyear har som mål att korta ner varje centimeter på bromssträckan. Vi tror verkligen att vi kan bidra till färre olyckor och rädda liv när vi förbättrar integrationen av däck och bromssystem.”

Idag ger Goodyear SightLine, företagets utbud med teknologier för däckintelligens, information om däcket, fordonet och vägen via avancerade algoritmer och avläsning i realtid. Goodyears arbete inom teknologier för däckintelligens är positionerade för att transformera framtidens transport och vinka in en nya era med smart och hållbar mobilitet.

(1) Beräknat från en intern studie med 205/55R16 vinterdäck på ett prototypfordon i en torr testmiljö där fordonets stoppsträcka vid 80 km/h med justerad ABS-styrenhet jämfördes mot samma fordon med en ojusterad ABS-styrenhet.

(2) National Highway Traffic Safety Administration, Traffic Safety Facts Annual Report Tables, Table 29: Crashes, by First Harmful Event, Manner of Collision, and Crash Severity, 2021

Om TNO

TNO, den nederländska organisationen för tillämpad vetenskap, är Nederländernas största oberoende forsknings- och innovationsorganisation. Vi sammanför människor och kunskaper för att skapa innovationer och evidensbaserade insikter som bidrar till att stärka industrins framtida konkurrenskraft och bidra till ett bättre samhälle. Nu och i framtiden. Tillsammans med våra partners fokuserar vi särskilt på samhällsutmaningarna som finns inom ett säkert, välmående, hållbart och digitalt samhälle. Det är vår mission och den främsta drivkraften för de 5 000 medarbetarna på TNO i vårt dagliga arbete.