GOODYEAR OCH VOYOMOTIVE SAMARBETAR INOM DÄCKINTELLIGENS FÖR EFFEKTIVARE FORDON

GOODYEAR OCH VOYOMOTIVE SAMARBETAR INOM DÄCKINTELLIGENS FÖR EFFEKTIVARE FORDON

Goodyear Tire & Rubber Company har inlett ett samarbete med Voyomotive, ett företag som utvecklar uppkopplad bilteknologi, för att leverera lösningar inom däckövervakning för mer effektiv fordonshantering i USA.

Denna tjänst från Goodyear samlar in och analyserar relevant data om däckprestanda för att upptäcka långsam förlust av däcktryck flera dagar innan varningslampan för lågt däcktryck, TPMS-lampan, tänds. Lösningen tillåter kunden att proaktivt korrigera identifierade avvikelser och etablera ett optimalt däcktryck, vilket leder till förbättrad köreffektivitet.

”En säker och effektiv användning av konsumentfordon och fordonsparker är viktigt både idag och för framtidens mobilitet”, säger John Brainerd, ansvarig för Goodyears innovationscenter i Akron. ”Vi på Goodyear fortsätter att utveckla och utöka vår portfölj av digital däckinformation för att hjälpa användarna att förverkliga det målet. Vi tycker det är mycket spännande att samarbeta med innovativa företag som Voyomotive för att fortsätta leverera uppkopplade mobilitetslösningar.”

Med hjälp av fordonsdata i realtid från Voyomotives telematikstyrenhet bearbetas informationen av Goodyears analysprogram. Därefter skickas varningar om lufttrycksförlust och tryckvarningar till kunderna via Voyomotive-appen, SMS eller till ett fordonsparkshanteringsystem.

Den här tjänsten erbjuds till Voyomotives kunder, enskilda fordon såväl som fordonsparker, för att underlätta däckunderhållet och erbjuda en lösning för däcktrycksövervakning som förbättrar fordonets effektivitet och säkerhet. När kunderna får tillgång till data från intelligenta däck så kan de proaktivt åtgärda däckproblem och bibehålla ett optimalt lufttryck. Det leder i sin tur till bättre däckprestanda och bränsleförbrukning.

”Detta är den första däckapplikationen av sitt slag som använder Voyomotives avancerade telematikdata tillsammans med Goodyears analyser för att förbättra körsäkerheten och beredskapen hos fordonsparker”, säger Peter Yorke, VD för Voyomotive. ”Vi är mycket nöjda över att vi i samarbete med Goodyear kan erbjuda den här lösningen med intelligenta däck, eftersom det framhäver vårt gemensamma åtagande att föra ut nya digitala applikationer till alla hundratals miljoner som nu finns på vägarna.”

Du hittar mer information på https://www.voyomotive.com/tir... eller kontakta oss via e-post på contact@voyomotive.com.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu