Goodyear utökar Eagle F1 Asymmetric 6-sortimentet för att täcka några av de populäraste bilarna på marknaden

Goodyears prisbelönta Eagle F1 Asymmetric 6 kommer att bli tillgängligt i fler dimensioner under 2023. Däcket levererar ultrahög prestanda på både våta och torra vägar, och det är redo för den senaste generationens elbilar och SUV:ar som blivit otroligt populära i Europa.

Under 2023 kommer däcket att lanseras med fyra nya och strategiska dimensioner för att täcka populära bilmodeller som Kia Sportage, Peugeot 5008 och Tesla Model 3. Däckdimensionerna 235/45R18 98Y XL och 245/40R19 101Y HL är redan tillgängliga, och 225/55R18 102Y XL och 225/55R18 98Y kommer att släppas i april respektive juni. Tack vare de nya dimensionerna är Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 snart ett komplett däcksortiment: det finns över 70 artikelnummer, och allt fler fordon kan använda däcken.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 är strategiskt positionerad för att nyttja de aktuella trenderna på marknaden för personbilar. När elbilar och SUV:ar tar allt fler marknadsandelar ger däcket lägre rullmotståndet och hög prestanda på våta och torra vägar.

De nya storlekarna ligger i fas med däckpopularitet och utvecklingen av det europeiska segmentet för SUV:ar och elbilar. Under 2022 stod försäljningen av nya SUV:ar för 51 % på den svenska marknaden, vilket är 5 % högre än 2021(1). Även om nyförsäljningen av bilar minskade under 2022 jämfört med 2021 så har SUV:ar överpresterat på marknaden på grund av en ökad variation i utbud och investeringar av tillverkarna i segmentet. Samtidigt registrerades 95 000 elbilar i Sverige under 2022(2). Marknadsandelen för elbilar i Sverige är nu 34 % jämfört med 19 % under 2021(2).

Ultrahög prestanda inom varje mätetal
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 har ett lågt rullmotstånd och hög belastningsindex vilket gör däcket även perfekt för moderna SUV:ar och elbilar som kräver mer av ett däck än vad personbilar gör för att kunna maximera räckvidden och effektiviteten. Konstruktionen är EV-redo och har ett ljuddämpande däckmönster som reducerar vägbuller med 1 dB(3).

Goodyears Dry Stability Plus-teknologi används i Eagle F1 Asymmetric 6. Däcket anpassar sig efter vägbanan och ger alltid optimalt grepp och stabilitet. På vått väglag ger däckets avancerade harts optimal vägkontakt vilket genererar utmärkt våtgrepp.

Prisbelönt i hela Europa
Under det första året på marknaden vann Eagle F1 Asymmetric 6 flera europeiska däcktester. Svenska Auto Motor & Sport beskrev däcket som ”övertygande med hög säkerhet och bäst dynamik”. Med en genomsnittlig poäng på 9,0 av 10 var Eagle F1 Asymmetric 6 det enda däcket bland de tio testade däcken som fick ett betyg på fem stjärnor. Däcket blev även testvinnare i Aftonbladets test av sommardäck där Eagle F1 Asymmetric 6 delade vinsten med tre andra däckmärken. Både tyska Auto Bild och brittiska Tyre Reviews gav däcket förstaplatsen jämfört med de andra testade märkena(4).

Auto Bild kom fram till att Eagle F1 Asymmetric 6 är ”ett toppdäck med balanserad prestanda på högsta nivå, goda vattenplaningsreserver, kort bromssträcka, exakt väghållning och lågt rullmotstånd”.(5)

Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear: ”Eagle F1 Asymmetric 6 levererar nu ett premiumdäck till en större del av marknaden. Med dess förstärkta prestanda och kompatibilitet med elbilar ser vi fram emot nästa kapitel i produktens livscykel. Den europeiska marknadsandelen för elbilar och SUV:ar har gett upphov till fler dimensioner som passar den mångsidiga marknaden. Vi rekommenderar Eagle F1 Asymmetric 6 till de flesta moderna tillämpningsområden då det ger enastående väghållning och effektivitet.”

Nya Eagle F1 Asymmetric 6 - dimensioner för 2023:

Storlek - Tillgänglighetsdatum

235/45R18 98Y XL - Januari 2023

245/40R19 101Y HL - Januari 2023

225/55R18 102Y XL - April 2023

225/55R18 98Y - Juni 2023

Referenser

(1) IHS, hämtat 2023.02.17

(2) acea.be, hämtat 2023.02.17

(3) internt test, bullerreducering jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 5.

(4) Teststorlek: 245/45R19. Utgåva: Auto Motor & Sport nummer 8/2022. 10 däck i testet.

Teststorlek: 225/45R17. Aftonbladet.se, 2022.03.12. Delad förstaplats med tre andra däckmärken.

Teststorlek: 245/40R19. Testbil: BMW 5 Series. Utgåva: Auto Bild 13/2022. Däck som testats: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Bridgestone Potenza Sport, Hankook Ventus S1 evo3, Continental SportContact 7, Nexen N’Fera Sport, Michelin Pilot Sport 4, Falken Azenis FK510, Star Performer UHP-3, Maxxis Victra Sport 5, Vredestein Ultrac Vorti+

Tyre Reviews video:

Teststorek: 225/45R17. Testbil: Volkswagen Golf GTI. Delad testvinnare.

(5) Auto Bild: 10 testade sportdäck, dimension 245/40R19. Nummer 13/2022