Goodyear utökar sortimentet för Eagle F1 Asymmetric 6

Goodyear utökar sortimentet för Eagle F1 Asymmetric 6

Tillägget av nya dimensioner är ett svar på att SUV:ar och elbilar blir allt populärare i Europa.

Goodyear introducerar 95 nya artikelnummer för premiumsommardäcket Eagle F1 Asymmetric 6 med ett särskilt fokus på dimensionerna 19” och högre, för att ytterligare öka sitt sortiment på marknaden.

Den europeiska bilmarknaden fortsätter att utvecklas mot SUV:ar, och övergången till elbilar och hybriddrivlinor påskyndar tillväxten. Goodyear förutspår en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 5,5 %1 för SUV-marknaden mellan 2022 och 2027. Bilmodellen står redan för mer än hälften av alla nybilsregistreringar i Europa under andra halvan av 20222. De nya dimensionerna inriktas på 19 tum och högre för att tillgodose tillväxten inom marknadssegmentet.

När man tittar närmare på den nordiska bilmarknaden är andelen SUV:ar i genomsnitt redan hög då de står för runt 60 % av marknaden3. Detta bekräftar vikten av Goodyears utökade sortimentet med fler artikelnummer för att täcka de aktuella och framtida behoven på den nordiska marknaden. De nya dimensionerna rullas ut i januari 2024, och över 30 % av de nya artikelnumren har teknologier som Goodyear SoundComfort och SealTech.

Goodyears SoundComfort-teknologi ger en tystare körupplevelse vilket optimerar däcket för elbilar. Alla nya dimensioner är utformade för att förare ska känna sig helt trygga i att de väljer optimala däck till sina bilar, oavsett vilken drivlina de har.

Flera av de nya dimensionerna kommer dessutom att ha Goodyears SealTech-teknologi. Denna teknologiska utveckling förseglar automatiskt punkteringar i slitbanan upp till 5 mm i diameter.

År 2023 utsågs Goodyear till ”Årets topptillverkare av sommardäck” av den anrika tyska tidskriften Auto Bild4, vilket till stor del berodde på prestandan som Eagle F1 Asymmetric 6 bidrar med. Testare från tidskriften hyllade dess ”premiumslitbana med exemplarisk prestanda på torra och våta sluttningar, samt enastående räckvidd”. 5 Eagle F1 Asymmetric 6 utsågs också till testvinnare av den tidskriften Vi Bilägare år 2023 där dess trygga köregenskaper, grepp på vått väglag och rullmotstånd hyllades.6

Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear: ”När marknaden blir allt mer komplex och efterfrågan på SUV-däck stiger är vi glada över att presentera vår prisbelönta Eagle F1 Asymmetric 6 i dess bredaste sortiment någonsin.”

Nya artikelnummer för 2024

Tum

18”

19”

20”

21”

22”

23”

Totalt

Eagle F1 Asymmetric 6

SoundComfort

SealTech

_____________

1. Goodyears databaserade prognosmodellering för maj 2023
  2. ACEA Nybilsregistreringar efter segment i EU https://www.acea.auto/figure/new-passenger-cars-by-segment-in-eu/
  3. S&P Global, inkluderar länderna Sverige, Finland, Danmark och Norge. Data hämtat 2024.01.29
  4. Auto Bild 14/23
  5. Auto Bild 10/23: 50 testade sommardäck, dimension 225/45R18. Testbil: BMW 3 Series, Testvinnare Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
  6. Testvinnare, Vi Bilägare (#5/2023), Sverige, 8 däck i test, dimension 245/40R18.