Goodyear utrustar helelektriska Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT med Eagle F1 Asymmetric 5-däck

Audi sammarbetar återigen med Goodyear för att utrusta ett av flaggskeppen bland sina elbilar. Audis e-tron-SUVs har haft Goodyear-däck som originalutrustning sedan 2019. Nu kommer Audis nya generation av Gran Turismo, Audi e-tron GT, att utrustas med 21-tums Eagle F1 Asymmetric 5-däck från Goodyear.

”Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 lanserades 2019 och innehåller de senaste teknologierna från Goodyear”, säger Hans Vrijsen, Managing Director för Consumer Original Equipment EMEA på Goodyear. ”Det passar perfekt för kraven hos ett prestandadrivet och hållbart fordon som Audi e-tron GT.”

Audi e-tron GT är en elbil som kombinerar sportighet, bekvämlighet och hållbarhet. Med elmotorer på både fram- och bakaxeln kan den sportigaste versionen – RS e-tron GT med 475 kW (646 PS) – accelerera från 0 till 100 km/h på 3,3 sekunder. Tillsammans med den elektriska fyrhjulsdriften med quattro-systemet levererar den omedelbart alla tillgängliga drivmoment till alla fyra hjul.

”Den omedelbara kraften och prestandan hos Audi e-tron GT gör att det kräver ett däck som Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 för att ge förarna bästa möjliga körupplevelse”, fortsätter Vrijsen.

Goodyear har tagit fram Eagle F1 Asymmetric 5 som det ultimata sommardäcket för alla väglag, och har använt innovativa teknologier för att ge avsevärda förbättringar av inbromsning på vått och väghållning på torrt väglag – utan att kompromissa med körkomfort eller vägbuller.

Goodyears arbete för att optimera prestandan har fokuserat på att minska fjädringen i slitbanemönstret när sidokrafter överförs. Resultatet blir skarp, precis instyrning, högre greppnivåer och effektiv, ren acceleration, som ger förbättrad väghållning på torrt väglag. Responsen genom styrningen har också förbättrats, något som ger en mer responsiv körupplevelse för ökad självsäkerhet.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 kommer att monteras på båda versionerna av Audi e-tron GT i storlekarna 265/35 R21 för framaxeln och 305/30 R21 för bakaxeln.

”Goodyear är stolta över att fördjupa samarbetet med Audi, en av de ledande tillverkarna inom området elektromobilitet. Samtidigt tar vi ytterligare ett steg mot att leda en däckutveckling som uppfyller de många kraven från elbilarna”, säger Vrijsen.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu