Goodyear visar starka resultat i årets tester av sommardäck

Goodyear visar starka resultat i årets tester av sommardäck

Däcktillverkaren Goodyear tar hem flera förstaplatser i årets sommardäcktester och visar än en gång att de är en av ledarna inom kategorin sommardäck.

Det är Goodyears sommardäck Eagle F1 Asymmetric 6, EfficientGrip Performance 2 och EfficientGrip 2 SUV som har fått topplaceringar i flera tester av sommardäck den här säsongen.

Eagle F1 Asymmetric 6

UHP-däcket Eagle F1 Asymmetric 6, som lanserades tidigare i år, är Goodyears senaste medlem i den prisbelönta Eagle F1-familjen. Jämfört med föregångaren har Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 ny teknologi som förbättrar prestanda på torrt väglag, bromsförmåga i väta, väghållning på vått väglag och lämplighet för elbilar för att uppnå sitt mantra: ”Redo för allt”[1].

Däcket blev testvinnare i Aftonbladets[2] stora test av sommardäck där Eagle F1 Asymmetric 6 delade testsegern med tre andra däckvarumärken. Aftonbladet ansåg att däcket var tyst och hyllade det för dess grepp och köregenskaper på våta och torra vägar.

Även i auto motor & sports[3] sommardäcktest blev Eagle F1 Asymmetric 6 testvinnare. Tidskriften beskrev däcket som ”övertygande med hög säkerhet och bäst dynamik”. Med en genomsnittlig poängsumma på 9,0 av 10 var Eagle F1 Asymmetric 6 det enda däcket bland de tio testade däcken som fick 5 stjärnor i stjärnbetyg.

Eagle F1 Asymmetric 6 tog hem en ytterligare testvinst i den tyska tidskriften Auto Bild[4]. Däcket hyllades för sin balanserade prestanda i testet och Auto Bild belyste ”goda vattenplaningsreserver, korta bromssträckor, exakt väghållning, lågt rullmotstånd”[5] som däckets starka sidor.

Brittiska Tyre Reviews utsåg även Eagle F1 Asymmetric 6 till delad testvinnare av sitt senaste UHP-däcktest[6]. Tyre Reviews belyste Goodyear-däckets ”sportiga dynamiska väghållning” och heltäckande starka prestanda i vått och torrt väglag, samt det låga bullret och rullmotståndet[6].

Eagle F1 Asymmetric 6 lanserades till en början i 28 dimensioner i början av 2022. Ytterligare dimensioner lanseras under året. Till 2023 kommer däcket att finnas tillgängligt i inte mindre än 65 storlekar från 17- till 22-tum.

EfficientGrip Performance 2

Goodyear EfficientGrip Performance 2 utsågs till vinnare i tyska ADAC:s[7] senaste test av sommardäck. I testrapporten rekommenderade ADAC Goodyear EfficientGrip Performance 2 för förare som kör mycket eftersom däcket hade den längsta körsträckan av de 16 testade produkterna. Med starka resultat i alla kategorier fick Goodyear EfficientGrip Performance 2 det bästa genomsnittliga betyget, med hänsyn taget till dess resultat inom alla testkriterier.

Körsträcka och livslängd är en viktig egenskap hos Goodyear EfficientGrip Performance 2, som har imponerande 50 % längre körsträcka än sin föregångare[8]. Det senaste ADAC-sommardäcktestet bekräftar däckets imponerande körsträcka med betyget ”mycket bra” (sehr gut) för dess livslängd och starka resultat i alla de övriga testade kriterierna.

EfficientGrip Performance 2 blev också testvinnare i tyska Auto Bilds[9] test av sommardäck. Däcket visade prov på sin körsträcka även i detta test och utsågs till Eco-master 2022 av Auto Bild. Däcket lovordades i testet bland annat för sina korta bromssträckor, långa körsträcka och låga rullmotstånd.

EfficientGrip 2 SUV

EfficientGrip 2 SUV lanserades i fjol och är särskilt konstruerat för SUV:ar och fyrhjulsdrivna bilar. Däcket erbjuder både enastående körsträcka och utmärkta prestanda i vått och torrt väglag. SUV:ar blir allt mer populära och prognosen är att SUV:ar kommer att representera 43 % av den totala försäljningen av nya fordon i Europa år 2025, en ökning från 37 % för 2020[10]. När det gäller däck så är de två viktigaste egenskaperna som SUV-förarna eftersöker en mycket god bromsförmåga och bra grepp på våta vägar[11].

I tyska Auto Bild allrads[12] test av sommardäck utsågs Goodyear EfficientGrip 2 SUV till delad vinnare, och hamnade i toppen för detta specifika test för andra året i rad[13]. Däcket var också ett av bara två av de testade däcken som fick Auto Bilds betyg ”Vorbildlich” (exemplariskt) och ett delat förstapris.

Testarna la märke till Goodyear EfficientGrip 2 SUV:s ”mycket goda köregenskaper på alla underlag, harmonisk väghållning på vått och torrt väglag, korta bromssträckor på vått och torrt väglag, hög rullkomfort [och] lågt rullmotstånd”[14]. Dessa kommentarer ger stöd åt Goodyear EfficientGrip 2 SUV:s breda prestanda, som fick höga poäng i alla 15 testade kriterier.

[1] Jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 5. Interna test, storlek 225/45R17, testbil: Volkswagen Golf 8, testplats: Testbanan i Mireval.
[2] Delad 1:a plats med tre andra däck som testats i Aftonbladets test (aftonbladet.se, 2022-03-12). 12 däck i testet, storlek 225/45R17.
[3] 1:a plats I auto motor & sport test (#8/2022). 10 däck i testet, storlek 245/45R19.
[4] 1:a plats i Auto Bilds test (#13/2022). 10 däck i testet, storlek 245/40R19.
[5] Översatt från tyska originalet.
[6] Tyre Reviews-video: https://youtu.be/yqXQgBdqVqI. Teststorlek: 225/45R17. Testbil: Volkswagen Golf GTI. Delad testvinnare.
[7] 1:a plats i ADACs test (2022.02.21). 16 däck i testet, storlek 185/65R15.
[8] Interna uppskattningar. Jämfört med föregångaren EfficientGrip Performance. Däckdimension: 205/55R16 91V; bil: VW Golf 7, plats: öppna vägar i Luxemburg och Frankrike.
[9] 1:a plats och Eco-Master 2022 i Auto Bilds test (nr 10/2022). 50 däck i testet, storlek 215/55R17.
[10] IHS Global Insights.
[11] IPSOS Features and Benefits, studie i dec 2018.
[12] Delade 1:a plats med ett annat testat däck i Auto Bild allrads test (nr 4/2022). 10 däck i testet, storlek 235/55R18.
[13] 1:a plats i Auto Bild allrads test (nr 4/2021). 10 däck i testet, storlek 215/60R17.
[14] Översatt från tyska originalet.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 72 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 23 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu