Goodyears Eagle F1 Asymmetric 3 SUV UHP-däck valt av Alfa Romeo för nya Stelvio

Goodyears Eagle F1 Asymmetric 3 SUV UHP-däck valt av Alfa Romeo för nya Stelvio

Goodyear meddelar att Eagle F1 Asymmetric 3 SUV UHP-däcket har valts som originalutrustning på nya Alfa Romeo Stelvio, den första SUV:n från den ikoniska italienska tillverkaren.

I enlighet med Alfa Romeos tradition av banbrytande design och avancerad teknologi kommer Stelvio att utrustas med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i storlekarna 235/65R17 104W, 235/60R18 103W och 235/55R19 101Y.

Alla däck kommer att vara märkta med AR för att indikera att de har godkänts av Alfa Romeo som originalutrustning för deras bilar.

För att ge Stelvio-förare en förstklassig körupplevelse har Goodyear utvecklat däcken med fokus på ultimat väghållningsprestanda under alla förhållanden. Aktiv bromsteknologi och en ny greppstärkande gummiblandning ger starkt grepp för korta bromssträckor och väghållning med hög prestanda på våta och torra vägar. En ny, lätt, förstärkt konstruktionsteknik ger ökad styrprecision och livslängd samt förbättrar väghållningen, kurvtagningen, slitaget på slitbanan och bränsleekonomin.

Med Eagle F1 Asymmetric 3 SUV kan nya Alfa Romeo Stelvio förlita sig på Goodyears senaste innovativa UHP-däck med enastående teknologi, som förbättrar den sportiga körglädjen och de unika känslorna som Alfa Romeo-andan ger.

”De faktum att Alfa Romeo har valt Goodyear som originalutrustning för sin första SUV bekräftar vår skicklighet när det gäller att utveckla specialdäck åt biltillverkares nya flaggskeppsfordon”, sade Nick Harley, Goodyears Managing Director OE Consumer i EMEA. ”För att uppfylla kraven från den här efterlängtade bilen måste vi leverera ett däck som gör det möjligt för Stelvio-föraren att både uppskatta fördelarna hos en SUV och kunna njuta fullt ut av Alfa Romeo-andan”.