Goodyears lastbilsdäck – de snabbaste i världen!

Goodyears lastbilsdäck – de snabbaste i världen!

Bryssel 24 augusti 2016 – Volvo Lastvagnars ”The Iron Knight” har slagit två hastighetsvärldsrekord för lastbilar på Goodyear-däck – vilket gör dem till världens snabbaste lastbilsdäck. Specialdäcken som har utvecklats och tillverkats av Goodyear är resultatet av ett kontinuerligt samarbete och ett starkt OE-partnerskap med den ledande lastbilstillverkaren Volvo Lastvagnar. Goodyear-däcken ”The Iron Knight” hjälpte 4,5-tonslastbilen med 2 400 hästkrafter att nå en genomsnittlig hastighet på 169,09 km/h under 21,29 sekunder, över 1 000 meter från en stillastående start. The Iron Knight slog även rekordet för 500-metersdistansen, med 131,29 km/h i 13,71 sekunder från en stillastående start. Och om det inte är imponerande nog så nådde The Iron Knight en topphastighet på 276 km/h under rekordkörningen.

Tekniken för de unika lastbilsdäcken som tillverkas av Goodyear för den nya rekordlastbilen är baserad på erfarenheter från lastbilstävlingar. Stommarna för rekorddäcken är den senaste generationens standardstommar för Goodyear-lastbilsdäck, och används varje dag på europeiska vägar. De nya hastighetsvärldsrekorden som uppnåddes på Goodyears lastbilsdäck är ett bevis på Goodyears tekniska ledarskap i transportbranschen.

”Med så mycket kraft och moment är det en verklig utmaning för däcken att se till att 4,5 ton lastbil håller sig på banan i hastigheter på upp till nästan 280 km/h”, säger Laurent Colantonio, chef för kommersiell däckteknik på Goodyear Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Förmågan att utveckla däck som slår hastighetsvärldsrekord är ett kvitto på vår förmåga att använda avancerad teknik och innovation för att tillverka enastående däck. Detta gäller både för The Iron Knight-däck och för våra standardlastbilsdäck som erbjuder prestanda på högsta nivå åt våra kunder och hjälper dem att sänka sin totala underhållskostnad.”

Goodyear The Iron Knight-styrdäcken 315/70R22.5 bygger på Goodyears racerdäck för lastbilar, som används av alla lastbilar i Federation Internationale de l’Automobile (FIA) European Truck Race Championship. 495/45R22.5-drivhjulen tål det otroliga moment som The Iron Knight utvecklar. Båda däcken byggs på vanliga Goodyear-lastbilsdäcksstommar med specialutvecklade slitbaneblandningar och slitbanemönster. Sidoväggarna på världsrekorddäcken har en särskild Goodyear The Iron Knight-dekor.

Rekordkörningen genomfördes på en inhägnad testbana i norra Sverige. The Iron Knight kördes av Boije Ovebrink, som har över 30 års erfarenhet av både bil- och lastbilsracing och har slagit fem hastighetsrekord tidigare. Vid publiceringstillfället granskas rekorden av FIA, den internationella motorsportsorganisationen.

Volvo Lastvagnar och Goodyear har en lång och stark historia av partnerskap – särskilt när det gäller hastighetsvärldsrekord. The Mean Green, även den körd av Boije Ovebrink, blev världens snabbaste hybridlastbil 2012 när den slog två hastighetsvärldsrekord, även då på specialutvecklade Goodyear-lastbilsdäck.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 66 000 anställda och tillverkning på 49 anläggningar i 22 länder över hela världen. I dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns över 400 olika däck i drygt 55 dimensioner. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo Lastvagnar. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.eu/se_se/truck/ för mer information om Goodyears produkter.

.