Goodyears ultimata sommardäck: nya Eagle F1 Asymmetric 5 kombinerar lyxig komfort med överlägsen prestanda för inbromsning på vått och väghållning på torrt väglag

• Efterföljare till det populära och hyllade Eagle F1 Asymmetric 3-sortimentet
  • Innovativa teknologier ger avsevärda förbättringar av inbromsning på vått och väghållning på torrt väglag utan att kompromissa med körkomfort eller vägbuller
  • Riktar sig till den växande UHP-marknaden (Ultra High Performance), med 61 dimensioner som introduceras mellan februari och december 2019 och inkluderar monteringar på bilar allt från Volkswagen Golf till Porsche 911

Goodyear presenterar sitt nästa generations UHP-däck, Eagle F1 Asymmetric 5. Det är framtaget som det ultimata sommardäcket där innovativa teknologier har använts för att ge avsevärda förbättringar av inbromsning på vått och väghållning på torrt väglag utan att kompromissa med körkomfort eller vägbuller.

En viktig faktor bakom däckets många förmågor är Goodyears utveckling av en raffinerad gummiblandning som kombinerar egenskaper för vått väglag utan att tumma på uthållighet eller väghållning på torrt väglag. Tack vare en kontaktyta som är utformad för att utvidgas vid bromsning, ökas däckets kontakt med vägbanan till en nivå som oftast förknippas med ett bandäck. Det leder till stoppsträckor på vått väglag som är hela 4 procent kortare jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 3.[1]

Goodyears ihärdiga arbete med att optimera prestandan fokuserade på att minska flexibiliteten i slitbanemönstret under överföring av sidokrafter. Resultatet blir skarp, precis instyrning, högre greppnivåer och effektiv, ren acceleration, som ger förbättrad väghållning på torrt väglag. Responsen från styrningen har också förbättrats, något som ger en mer kommunikativ och trygg körupplevelse.

Goodyear presenterar 51 dimensioner mellan februari och maj 2019 och ytterligare 10 mellan juni och december 2019. Eagle F1 Asymmetric 5 kommer att finnas i 17 till 22 tum, 205 till 315 mm i bredd och 50 till 25 i sidoprofil, med monteringar avsedda för bilar som sträcker sig från Volkswagen Golf via lyxigare bilar som Mercedes C-Class och BMW 3-serien till standardversionerna av Porsche 911.

Det ger Goodyear en stark position för att dra nytta av den robusta tillväxten på 8,3 procent på årsbasis sedan 2012 inom UHP-däcksegmentet för 17 tum och större. Segmentet står nu för 22 procent av den genomsnittliga sommarvolymen.[2] Fordonsförsäljningen i det övre segmentet förutses också öka från 17,5 till 18,2 procent före 2023,[3] medan ökningen av UHP-efterfrågan från nordöstra och sydöstra Europa på 18 respektive 25 procent på årsbasis sedan 2012 ytterligare ökar Eagle F1 Asymmetric 5:s relevans för marknaden.[4]

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 64 000 anställda och tillverkning på 47 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök https://www.goodyear.eu/corporate_emea/.

För fler bilder, besök nyhetsredaktionen online: http://news.goodyear.eu.

Du kan även följa oss på Twitter @Goodyearpress och gå med i vår grupp ThinkGoodMobility på LinkedIn.

[1] Jämfört med föregångaren, baserat på intern testning.

[2] Baserat på Europool-data 2012–2017

[3] IHS 2018 – fordonssegment D – E, Europa, utesluter lätta lastbilar