Här är svenskarnas framgångsrecept för en lyckad bilsemester

Här är svenskarnas framgångsrecept för en lyckad bilsemester

Många svenskar planerar att bilsemestra under 2023, visar Goodyears nya undersökning Bilsemesterrapporten. Förutom Sverige hamnar Danmark och Tyskland i topp på listan över vilka länder som svenskarna helst vill resa till. Men hur förbereder man sig egentligen inför en bilsemester? Att boka boende i förväg och kontrollera däcktrycket är framgångsreceptet enligt svenskarna. Goodyear tipsar även om sommardäck och vad som är bra att tänka på inför resan.

I Goodyears nya undersökning Bilsemesterraporten har 1 000 svenskar fått svara på frågor om sitt bilresande. Det visar sig att bilsemestern blir en populär resform under 2023 – det är nämligen 44 procent av svenskarna som planerar att åka på bilsemester under året. När det kommer till vilka länder man helst vill resa till är det många som vill semestra inom Sveriges gränser, något som 39 procent uppger. Av de som däremot vill åka utomlands hamnar Danmark, Tyskland och Norge i topp på listan över länder man helst vill besöka med bil.

Så laddar svenskarna upp inför bilsemestern

Nära hälften av svenskarna (43%) vill förbereda sig inför bilsemestern genom att boka boende i förväg. Därefter är det kontroll av däcktrycket, servning av bilen och undersökning av möjliga aktiviteter under resans gång som svenskarna helst vill göra inför avfärd. Detta uppger nämligen ungefär en tredjedel.

– Inför en bilsemester är det viktigt att förbereda både sig själv och bilen. Att många svenskar vill kontrollera däcktrycket innan resan är glädjande. Däcktrycket påverkar bland annat bilens väghållning. Viktigt att tänka på är att ett däck som inte har rätt tryck slits fortare och kan vara osäkert att köra med. Med rätt lufttryck kan du minska däckets rullmotstånd vilket i sin tur sänker bilens bränsleförbrukning och ger därmed fler mil per full tank. Går resan utanför Sveriges gränser är det också viktigt att kolla upp trafikreglerna i de länder du planerar att besöka, säger Claes Hedström, General Manager Sales Consumer Nordic.

Här är några tips från Goodyear på hur du förbereder dig och bilen inför bilsemestern:

Planera din packning
På bilsemestern finns en hel del saker som är viktiga att ha med sig. Skriv därför en checklista och se till att bocka av varje punkt innan avfärd.

Förutom körkort och eventuellt pass är det bra att ha med sig mat och dryck, en kartbok och underhållning i form av lekar och spel som passagerarna kan underhålla sig med under den långa bilfärden.

Kontrollera däcken
Se till att kontrollera mönsterdjupet, lufttrycket och däckens allmänna skick innan avfärd. I de flesta länder är det enligt lag förbjudet att använda sommardäck med ett mönsterdjup på mindre än 1,6 millimeter. Om det är dags för inköp av nya sommardäck så ger EU-däckmärkningen viktig information. Bland annat så kan du se vilken klassificeringen för bränsleeffektivitet däcket har som beror på däckets rullmotstånd. Genom att välja ett däck med hög klassificering för bränsleeffektivitet kan du köra längre på varje full tank samt minska koldioxidutsläppen.

Preppa bilen
Om det närmar sig service är det bra att få bilen servad i god tid innan avfärd för att slippa jobbiga överraskningar. Se även till att kontrollera torkarbladen för att säkerställa god sikt under resan. Även bilens olika vätskenivåer är viktiga att ha koll på innan avfärd. Kontrollera därför spolarvätska, kylarvätska, bromsvätska och motorolja och fyll på vid behov.

Sommardäck från Goodyear:

EfficientGrip Performance 2 är efterföljaren till det hyllade EfficientGrip Performance, och riktar sig till förare med 15–19-tumsfälgar som är ute efter däck med lång körsträcka och höga prestandanivåer vid inbromsning på vått och torrt underlag. Körsträcka och livslängd är en viktig egenskap hos Goodyear EfficientGrip Performance 2, som har imponerande 50 % längre körsträcka än sin föregångare[1].

EfficientGrip 2 SUV erbjuder såväl enastående körsträcka som utmärkt prestanda på vått och torrt väglag. Ett antal innovativa funktioner gör att EfficientGrip 2 SUV kan erbjuda 25 procent längre[2]körsträcka jämfört med EfficientGrip SUV, och samtidigt leverera en hög prestandanivå.

Eagle F1 Asymmetric 6 som lanserades i fjol är den senaste upplagan i den prisbelönta serien med ultrahögpresterande (UHP) däck. En flerfaldig testvinnare[3] som passar till ett brett utbud av högpresterande bilar, från kompakta halvkombi till sportsedaner och kupéer. Med ny teknologi som förbättrar prestanda på torrt väglag samt bromsförmåga och väghållning på vått väglag, tillsammans med dess lämplighet för elbilar, är Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 redo för allt.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 7-14 december 2022 har sammanlagt 1008 intervjuer via internet genomförts med kvinnor och män med körkort i åldern 18-65 i Sverige.

Planerar du att åka på en bilsemester under 2023?

44%

Nej

29%

27%

Vilka av följande alternativ passar bäst in på dig och hur du vill förbereda dig inför en bilsemester?

Boka boende i förväg

43%

Kontrollerar däcktrycket

34%

Undersöker olika typer av aktiviteter

33%

Service av bilen

31%

Sätter ihop ett körschema med resrutter och stopp

27%

Kontrollerar mönsterdjup och slitage på däcken

23%

Gör spellistor med musik till resan

20%

Gör en noggrann budget

18%

Bokar/kollar upp resturanger i förväg

17%

Ser till att jag har ljudböcker och podcasts

15%

Laddar ner informativa appar till mobilen (exempelvis guider, språköversättningar, valutaomvandlare)

Kollar upp trafikregler

14%

Laddar ner underhållande appar till mobilen som kan användas av passagerarna (exempelvis spel)

14%

Förbereder mig inte alls

8%

Peppar med bilsemesterfilmer innan avfärd

5%

Annat

13%

Vilka länder skulle du vilja besöka under en bilsemester?

39%

Serbien

Annat land

4%

Vi kommer endast resa i Sverige

9%

11%

[1] Interna uppskattningar. Jämfört med föregångaren EfficientGrip Performance. Däckdimension: 205/55R16 91V; bil: VW Golf 7, plats: öppna vägar i Luxemburg och Frankrike.

[2] Internt test, jämfört med föregångaren EfficientGrip SUV.

[3] Delad 1:a plats med tre andra däck som testats i Aftonbladets test (aftonbladet.se, 2022-03-12), 12 däck i testet, storlek 225/45R17. 1:a plats I auto motor & sport test (#8/2022), 10 däck i testet, storlek 245/45R19. 1:a plats i Auto Bilds test (#13/2022), 10 däck i testet, storlek 245/40R19. Tyre Reviews-video, Teststorlek: 225/45R17. Testbil: Volkswagen Golf GTI. Delad testvinnare.