Jaguar väljer nya Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV som originalmontering på Jaguar E-PACE

Goodyear har utsetts av Jaguar till att leverera originalutrustning till Jaguar E-PACE, den brittiska fordonstillverkarens medelstora SUV.

Goodyear kommer att utrusta Jaguars nya SUV med Eagle F1 Asymmetric 3 SUV och Eagle F1 Asymmetric SUV All-Terrain. Båda dessa däck bär den distinkta ”JLR”-märkningen som visar att de är godkända av Jaguar Land Rover. Däcken har utvecklats av Goodyears ingenjörer för att uppfylla tillverkarens specifika krav på lågt rullmotstånd, låg vikt och hög offroadprestanda. De har även homologerats som originalutrustning i följande storlekar:

Däcknamn Storlekar Speciella egenskaper
Eagle F1 Asymmetric 3 SUV 235/60R18 107V XL Klass A i rullmotstånd
Eagle F1 Asymmetric 3 SUV 235/55R19 105W XL Klass A i rullmotstånd
Eagle F1 Asymmetric 3 SUV 245/45R21 104Y XL SoundComfort-teknik
Eagle F1 Asymmetric SUV AT 235/65R17 108V XL Klass A i rullmotstånd
Eagle F1 Asymmetric SUV AT 235/60R18 107V XL
Eagle F1 Asymmetric SUV AT 245/45R21 104W XL SoundComfort-teknik

Eagle F1 Asymmetric 3 SUV är ett ultrahögprestandadäck särskilt framtaget för SUV:ar, och är den senaste modellen i Goodyears Eagle F1 Asymmetric-serie. Den fokuserar på optimerad bromsning och hantering i alla förhållanden.Goodyear har levererat klass A i RRC (rullmotståndskoefficient) för tre av de sex storlekarna. Två av storlekarna har Goodyears SoundComfort-teknik, en Foam-in-Tire-lösning som minskar bullernivåerna i bilen med upp till 50 % (- 4 dbA) i genomsnitt[1].

Eagle F1 Asymmetric SUV AT är en mer offroad-orienterad version av Eagle F1 Asymmetric 3 SUV. Däcket är specialdesignat för Jaguar och behövde bredare spår för ökat grepp vid offroadförhållanden.

”Att designa och konstruera originalutrustning för de nya Jaguar Land Rover-modellerna visar än en gång Goodyears förmåga att förstå och implementera kraven från förstklassiga fordonstillverkare”, säger Nick Harley, Goodyears Managing Director OE Consumer i EMEA. ”E-PACE är den senaste SUV:en i premiumklass från Jaguar som utrustas av Goodyear, vilket visar att företagens långvariga relation fortsätter att leverera framgångsrika lösningar. Goodyear kommer att fortsätta att leverera den ultimata körupplevelsen och erbjuda Jaguar-förarna prestanda, komfort och säkerhet under alla förhållanden".

[1]Baserat på invändiga vägmätningar. Testat i oktober 2010; däckstorlek: 245/40R18; testbil: Audi A8; plats: testbanan för buller på GIC*L.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 65 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 48 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu