Ready for anything: Goodyear lanserar Eagle F1 Asymmetric 6

Ready for anything: Goodyear lanserar Eagle F1 Asymmetric 6

• Goodyear lanserar den senaste medlemmen i Eagle F1-familjen
  • Ny teknik förbättrar prestanda på torrt väglag, broms- och manövreringsförmåga i vått väglag
  • Elbilsredo teknologi minskar buller och rullmotstånd
  • Redo att betrygga, redo att hänföra

Goodyear har presenterat den senaste iterationen av sitt prisvinnande premiumsortiment av ultrahögprestandadäck (UHP), Eagle F1 Asymmetric 6. Med ny teknologi som förbättrar prestanda på torrt väglag samt bromsförmåga och väghållning på vått väglag, tillsammans med dess lämplighet för elbilar, är Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 redo för allt.

Eagle F1 Asymmetric 6 är konstruerat för att passa ett brett utbud av bilar, däribland GTi-klassen, sportiga småbilar, familjebilar, lyxiga sedanmodeller och sportkupéer, och har ett antal innovationer som bygger vidare på det prisbelönta Eagle F1 Asymmetric 5. Resultatet är ett däck som är gjort för att både betrygga förare med sin broms- och manövreringsförmåga i vått väglag och hänföra med sin enastående prestanda på torrt väglag och sportiga egenskaper.

Med förbättrad prestanda på torrt väglag1har Eagle F1 Asymmetric 6 en adaptiv kontaktyta och optimerad slitbaneprofil för att anpassa sig efter lastvariationer. Under vanliga körförhållanden har däckets kontaktyta ett normalt fotavtryck, men det ökar när föraren gör en extrem manöver. Kontaktytan anpassas därför till körstilen och ökar vid behov, vilket ger föraren bättre grepp och reaktivitet vid extrema manövrar.

I våta väderförhållanden gör Eagle F1 Asymmetric 6:s toppblandning med ett innovativt nytt hartssystem att däcket får mer mikrokontakt med vägytan, vilket ger förare bättre grepp på fuktiga eller våta vägar2. Teknologi som utvecklats för UUHP-däck (ultra-ultrahögprestanda) och som konstruerats för att ge lika bra prestanda på racingbanan som på vägen har överförts till Eagle F1 Asymmetric 6. I Eagle F1 Asymmetric 6 ökar denna teknologi flexibiliteten för att matcha eller vara mer resistenta på ojämna vägförhållanden3. Hartssystemet förbättrar däckets grepp på vägen4.

Varje däck i Goodyears sortiment är redo för elbilar, men Eagle F1 Asymmetric 6 har konstruerats särskilt med tillverkarnas elbilskrav i åtanke. Det bullerreducerande mönstret leder till en reduktion på 1 dB, som visas på däckmärkningen, medan den nya gummiblandningsteknologin minskar rullmotstånd, som hjälper att öka körsträckan för elbilar5. Resultatet är ett däck som är redo för nästa generations mobilitet.

Laurent Colantonio, Regional Technology Director EMEA, Goodyear: ”Eagle F1 Asymmetric 6 är det senaste i vårt prisbelönta sortiment av Eagle F1-däck. Med viktiga innovationer för att förbättra prestanda på torrt väglag och broms- och manövreringsförmåga på vått väglag, är det redo för de mest krävande situationerna, samtidigt som det betryggar och hänför förare. Vi på Goodyear är stolta att samarbeta med ledande OE-tillverkare för att främja nästa generations mobilitet. Det är därför Eagle F1 Asymmetric 6 uppfyller kraven för elbilar och är redo att ta elektrisk mobilitet vidare.”

Eagle F1 Asymmetric 6 lanseras i 28 storlekar under första kvartalet 2022, och ytterligare storlekar lanseras under året. Till 2023 kommer Eagle F1 Asymmetric 6 att finnas tillgängligt i inte mindre än 65 storlekar från 17- till 22-tum.

Den inledande storlekslistan för lansering i januari 2022 innehåller ett antal populära 17- och 18-tumsmonteringar, innan ytterligare 17-, 18- och 19-tumsstorlekar tillkommer i februari och mars. Sortimentet utökas till 21-tumsmonteringar i april.

(1) (2) (3) (4) Jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 5. Interna test, storlek 225/45R17, testbil: Volkswagen Golf 8, testplats: Testbanan i Mireval.

(5) Rullmotstånd och bullerreducering förbättrade jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 5. Graden av förbättring är beroende av däckdimension.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 72 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 23 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu