Redo för elektrifierande prestanda: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Redo för elektrifierande prestanda: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Däckfamiljen Goodyear Eagle F1 har länge varit ett toppval för bensinbilsfantaster, men med lanseringen av Asymmetric 6 införlivar Goodyear också designelement som passar behoven hos högpresterande elbilar.

Varje däck i Goodyears sortiment är redo för elbilar, men Eagle F1 Asymmetric 6 har konstruerats särskilt med tanke på tillverkarnas elbilskrav. Försäljningen av elbilar (både hybrider och helelektriska) stod för 52 % av nybilsförsäljningen i Sverige under 2021, och nästan alla stora biltillverkare introducerade en elbil i sitt produktsortiment[1].

Den senaste tidens lanseringar från ledande tillverkare av sport- och prestandabilar har ytterligare kompletterat listan av elbilar som kan accelerera snabbare än många traditionella superbilar. Goodyear har erfarenhet av att utveckla däck för högpresterande elbilar och levererar däck för bilar som Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT, Porsche Taycan och flera Tesla-modeller.

Goodyears kunskaper om elbilar och motorsport gjorde att företaget valdes som leverantör av en racingvariant av Eagle F1-familjen till den helelektriska FIA ETCR – eTouring Car World Cup. Goodyear utvecklade ett racingdäck med ett unikt mönster för de elektriska racingbilarna med 670 hk, och nyttjade lärdomarna från den senaste generationen av sina vägdäck, såsom Eagle F1 Asymmetric 6.

Teknologiskt fokus på att förbättra räckvidden

Innovationerna i Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 inkluderar en minskning av den totala däckvikten2och en aerodynamisk form på sidoväggen för att hantera turbulens och luftflöde runt däcket och sidan av fordonet. Dess nya gummiblandningsteknologi reducerar rullmotståndet vilket bidrar till högre elektrisk räckvidd2.

Tysta motorer betyder att vägbuller kan vara mer märkbart i elbilar. Goodyear har introducerat ett bullerreducerande mönster vilket resulterat i en bullerreduktion på 1 dB för hela sortimentet, och så mycket som 2 dB för utvalda dimensioner. Detta har bland annat uppnåtts med en tunnare sajpningsdesign jämfört med Asymmetric 5, samt ett innovativt radialavfasat spår som dämpar ljudfrekvenser[2].

Prestanda spelar roll

Goodyear har riktat fokus på att utveckla en adaptiv kontaktyta och optimera geometrin så att de passar tyngre och kraftfullare fordon.

Laurent Colantonio, Technology Director Consumer Tires EMEA: ”Vårt mål var att vara redo för nästa generations prestandabilar. Med innovationer som hjälper kraftöverföringen, väghållningen och greppet för hyperkraftfulla elbilar levererar Eagle F1 Asymmetric 6 en spännande körning som matchas av den förbättrade effektiviteten. Signifikant lägre rullmotstånd hjälper batteriräckvidden då det försvinner mindre energi. Sidoväggens form förbättrar också aerodynamiken i höga hastigheter. Förare har roligt med elbilar. Den snabbare accelerationen matchas ofta av snabbare styrning och en körning som generellt är mer responsiv. Med en design som fokuserar på styrprecision och väghållning är Eagle F1 Asymmetric 6 redo att leverera i en värd av elektrifierad prestanda.”

Goodyears fokus på att utveckla både prestanda och hållbarhet illustreras av att bioharts och andra hållbara material används i Eagle F1 Asymmetric. För att illustrera övergången till däck som är helt hållbara har däckmönstret på Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 nästan tre gånger så mycket bioharts och dubbelt så många andra hållbara material som dess föregångare.

Du kan hitta mer information om Goodyears strategi Better Future här.

[1] ACEA.BE, Hämtat 2022.04.05 - https://www.acea.auto/fuel-pc/...
[2] Lägre rullmotstånd, vikt och buller jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 5.