Skiftande trender: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 är redo för det dramatiska marknadsskiftet

Utöver dess teknologi och prestanda är storleken på sortimentet en av de aspekter som imponerar mest med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6. Till 2023 kommer det att finnas tillgängligt i inte mindre än 65 dimensioner från 17- till 22-tumsmonteringar.

Det betyder att Eagle F1 Asymmetric 6 verkligen är ”redo för allt” – inte bara när det kommer till prestanda, utan också gällande förmågan att tillgängliggöra Goodyears teknik till så många bilmodeller som möjligt. Från kompakta halvkombi till crossovers, sportsedaner, kupéer och hypersedaner – det senaste däcket täcker många genrer.

Den nordiska fordonsparken med prestandafordon har förändrats radikalt de senaste åren. Idag står försäljningen av små- och mellanklassbilar (inklusive standard- och prestandavarianter) för ungefär 45 % av försäljningen i Norden, medan andelen i början av perioden 2009-2019 låg på 60 %1. Den totala försäljningen växte dock under samma period, och den största tillväxten låg bland större bilar, inklusive eldrivna sedaner, crossovers och SUV:ar. Exempelvis gick SUV-sektorn från 63 000 till nästan 320 000 bilar[1] under samma period. Även om det här segmentet traditionellt sett varit orienterat mot offroad-fordon så har huvuddelen av den ökade efterfrågan legat på vägorienterade modeller, och prestandainriktade modeller har attraherat förare som tidigare frestats av sportsedaner.

Laurent Colantonio, Technology Director Consumer Tires EMEA, beskriver vilken påverkan den mindre tydliga avgränsningen av sektorerna för prestandabilar har haft på Goodyear: ”Vi har storlekar i Eagle F1 Asymmetric 6-sortimentet som också finns i vårt Eagle F1 Asymmetric 3 SUV-sortiment, men där prestandafokuset skiljer sig åt. Förare kanske gillar den högre körställningen i en crossover, men de vill ha samma väghållningsegenskaper som en prestandasedan.”

”Därför fokuserar vi på tillverkningsmaterial med högre styrka, och har introducerat teknologierna Dry Contact Plus och Wet Braking Pro för att göra Eagle F1 Asymmetric 6 redo för allt, oavsett vilken prestandabil de sitter på. Vi har kunnat lägga till de här funktionerna samtidigt som vi minskat däckets vikt, vilket ytterligare förstärker dess responsivitet och effektivitet.”

Det har också skett en tydlig acceleration mot elektrifiering. År 2021 tog batteridrivna bilar (EV) rekordhöga 19 % av den svenska marknaden, och hybrider (PHEV och HEV) ökade till en betydande andel på 33 % av nybilsförsäljningen. År 2021 ledde försäljningen av hybrider (PHEV och HEV) marknaden, tätt följt av försäljningen av bensinbilar med en andel på 31 %.[2]

Segmenten för hybrider, elbilar och crossovers inkluderar nu många kraftfulla modeller som kräver de senaste däcken med ultrahög prestanda (UHP). Krafter över 400 hk och en vikt som överskrider två ton är inte ovanligt bland prestandabilar. Även GTi-klassen, där Goodyear Eagle F1 har varit ett testvinnande val i tre årtionden, har sett ett signifikant skifte mot storlek och prestanda.

Vi tar Volkswagen Golf GTI som ett exempel. När Eagle F1 först lanserades 1994 var GTI:n redan inne på sin tredje generation. Med 115 hk och en vikt strax över ett ton bjöd den på livlig körning. Vid mitten av 2000-talet, när Goodyear ersatte Eagle F1 GS-D3 med Asymmetric, hade Mk5 GTI över 200 hk, men den hade också gått upp 300 kg. Ett årtionde senare levererade Mk7 GTI Clubsport runt 300 hk med en tjänstevikt som var 40 % högre än Mk3.

Den här utvecklingen, som också varit gällande i andra segment, såsom prestandasedaner, hade en signifikant inverkan på däckutvecklingen. De senaste Golf GTI-modellerna har 225/40R18-däck med alternativ för 19 tum. Jämför det med 1990-talets förare som valde de riktade däcken 195/50R15 Goodyear Eagle F1 GSD-2 för att utöka GTI:ns väghållningsförmåga.

Colantonio berättar om vad detta betydde för Goodyear: ”Vikten för prestandabilar ökade, och det gjorde även omfattningen av hela sektorn där prestandasedaner och crossovers anslöt sig till traditionella GTi-bilar och sportbilar. Storlekarna på 18 tum som var flaggskeppet för 20 år sedan blev ingångsnivån för många prestandabilar. När däcken blev större valde vi att flytta oss från riktade däck till en asymmetrisk design för att hantera den högre dynamiska lasten. Detta marknadsskifte såg till att vi låg ett steg före trenden genom att använda stål med högre hållfasthet och andra material med högre styrka.

”Fler alternativ för säkerhet, utsläpp och bekvämlighet har lett till en ökning i prestandabilarnas vikt och storlek. Teknologierna i Eagle F1 Asymmetric 6 fokuserar på att leverera enastående väghållning och prestanda när vikten och kraften ökar. Den nya generationens prestandabilar är eldrivna, med över dubbelt så högt vridmoment som några av de nuvarande bensindrivna prestandabilarna. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 är redo för allt, inklusive att leverera enastående köregenskaper till en ny, spännande era inom bilkörning.”