UltraGrip Arctic 2 utses till Bäst i Test av Teknikens Värld

Goodyears prisbelönta vinterdäck UltraGrip Arctic 2 blir ”Bäst i test” i kategorin dubbdäck i Teknikens Världs test av vinterdäck[1]. Med flera toppresultat i tidigare tidningstester blir det än en gång bekräftat att däcktillverkaren är en av ledarna på vinterdäcksmarknaden.

I Teknikens Världs stora vintertest har tre däckkategorier testats: dubbade, mellaneuropeiska samt nordiskt dubbfria vinterdäck. Goodyear placerar sig i topp i alla kategorier och UltraGrip Arctic 2 tar hem vinsten bland dubbdäck.

I kategorin dubbdäck har totalt sex däck testats under olika förhållanden. Däcken har utvärderats i sex delmoment: bromsegenskaper, vägegenskaper, vattenplaning, älgtest, komfort & stabilitet samt rullmotstånd. Teknikens Värld utser Goodyear UltraGrip Arctic 2 till Bäst i Test i dubbdäckskategorin och berömmer däcket för dess balanserade prestanda med kommentaren ”ger en bra helhetsprestanda” och ”balansen i däcket är bra, för att vara dubbat ger det vettig komfort” [1].

Goodyears två nya däck för den här säsongen presterar också starkt i testet. Det mellaneuropeiska dubbfria vinterdäcket UltraGrip Performance 3 blir ”Bäst i Test” bland mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck och det nya nordiska dubbfria vinterdäcket UltraGrip Ice 3 kammar hem andraplaceringen bland de nordiska dubbfria vinterdäcken.

”Goodyear är annars det däckmärke som framstår som bäst rustat just nu. Alla tre däckmodellerna i testet placerar sig i toppen, vilket är extremt bra jobbat.” – skriver Teknikens Värld[1].

Teknologierna bakom UltraGrip Arctic 2

Arctic Eagle Claw-dubben: Stiftet har en vass utformning som optimerar isgreppet och ett innovativt förankringssystem för att dubbarna ska sitta fast i däcket ännu bättre. Därigenom bädda för god prestanda på isiga vägar under hela däckets livslängd.

Snow Grip-teknologi: En ny teknologi som erbjuder utmärkt prestanda i alla snöförhållanden genom bredare spår och högre kantdensitet.

Noise Control: Jämfört med föregångaren har däcket 9 procent lägre invändig bullernivå tack vare optimerad dubbfördelning samt implementering av en ny dubbkudde som absorberar ljudet när dubben möter väglaget[2].

______

(1) Teknikens Värld nummer 20/2023, test av nordiska dubbfria vinterdäck, mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck och dubbdäck i storleken 225/50R17.
(2) Interna tester, jämfört med föregångaren UltraGrip Ice Arctic 205/55R16 94T XL.