Google kartlägger Sverige - inomhus

Idag tar vi Google Maps i Sverige till en ny dimension genom att vi nu kan visa inomhuskartor för exempelvis museum, tågstationer och shoppingcenter runt om i Sverige. Google Indoor Maps hjälper dig förstå var du är, vilken våning du är på och var du ska gå inomhus för att komma dit du vill.

Vi har inledningsvis inlett ett samarbete med en grupp företag där bl a Jernhusen, Steen & Ström och Malmö Konstmuseum ingår.

Foto: Stockholm Centralstation i Google Indoor Maps

“Vi tycker att Google Indoor Maps är en spännande ny tjänst. Att Jernhusen dessutom är med som partner och att våra stationer är en del i denna produkt, ser vi som en stor tillgång för resenärerna och besökarna eftersom det blir lättare att hitta på våra stationer”, säger Ola Orsmark, Chef Stationer på Jernhusen.

För Android-användare som har laddat ner den senaste versionen av Google Maps kommer detaljerade planritningar att visas automatiskt när du tittar på en karta och zoomar in på en byggnad där inomhuskartdata finns tillgängligt. Den välbekanta "blå punkten" visar din position inom några meter, och när du förflyttar dig mellan våningar inne i byggnaden kommer gränssnittet automatiskt uppdateras för att visa vilken våning du är på. Allt detta uppnås genom att använda en metod som liknar "Min plats" för utomhusplatser, men finjusterad för inomhus

Foto: Allum köpcentrum utanför Göteborg i Google Indoor Maps

"Vi ser med spänning fram emot att få en bra integrerad funktion i våra besökares mobiltelefoner som ger dem möjlighet att orientera sig i våra köpcentrum. I vår strävan efter att ge våra besökare bästa möjliga service så blir detta en av de viktigaste delarna.", säger Charles Larsson, Marketing Director på Steen & Ström.

Foto: Malmö Museer i Google Indoor Maps

"Malmö Museer och Malmö Konstmuseum innefattar många olika typer av utställningar och Google Indoor Maps kommer att fungera som ett bra hjälpmedel för våra besökare när de navigerar runt i våra lokaler", säger Marika Reuterswärd, Intendent på Malmö Konstmuseum.

Om du vill se en lista med kartlagda platser, besök vårt hjälpcenter. Och detta är bara början - vi kommer kontinuerligt lägga till nya inomhuskartor för offentliga byggnader över hela landet. Alla fastighetsägare kan också själva lägga upp sina kartor på Google.

Besök gärna vår hemsida för att läsa mer om Google Maps inomhuskartor och andra funktioner

För mer information, vänligen kontakta:

Mia Reynolds, JustPR

Mob: 0708 291724