Google och Samtrafiken visar kollektivtrafiken i Google Maps

Google och Samtrafiken visar kollektivtrafiken i Google Maps

I dag lanserar Google sin tjänst Transit i Sverige i samarbete med Samtrafiken. Google Transit är en tjänst som gör det möjligt att se Sveriges kollektivtrafiksalternativ i Google Maps. Tidigare har användare tagit del av vägbeskrivningar för färder med bil eller till fots i Google Maps. Nu lägger vi till ytterligare fem färdsätt: tåg, buss, pendeltåg, tunnelbana och spårvagn.

Genom Google Transit-funktionen i Google Maps kan resenärer exempelvis se var närmaste busshållplats ligger, hur ofta bussarna går och var bussen stannar. Resenärerna kan också skapa en vägbeskrivning som innehåller kollektivtrafiksalternativ.

Jeanna Rutherhill, som är försäljningschef för resebranschen på Google Sverige säger: “Svenskarna är redan flitiga användare av kollektivtrafiken och med lanseringen av Google Transit hoppas vi nu att det blir ännu enklare att välja ett mer miljöanpassat färdsätt. Transit är ett grönt initiativ från Google och tillsammans med Samtrafiken kan vi nu erbjuda fler typer av vägbeskrivningar i Google Maps som kommer att gagna både svenskar och turister.”

Svenskarna gör varje dag ca 50 000 Google-sökningar som berör kollektivtrafiken och de
vanligaste söktermerna är SJ, SL, Västtrafik och Skånetrafiken. Google har också sett en kraftig ökning på just dessa söktermer under hösten, vilket följer ett sökmönster som vi ser varje år.

”Kollektivtrafiknäringen vill genom Samtrafiken leverera information till resenärerna på moderna sätt. Vi ser Google Transit som en oerhört viktig kanal för att nå alla som vill resa i Sverige med kollektivtrafikinformation", säger Samtrafikens VD, Gerhard Wennerström.

Google Maps finns i dag tillgängligt på över 40 språk och visar transitinformation från över 50 länder och fler än 400 städer världen över.

För att testa Transit i Google Maps, vänligen följ dessa instruktioner:
1) Besök maps.google.se
2) Klicka på "Vägbeskrivningar"
3) Skriv in din startplats och destination
4) Klicka sedan på "kollektivtrafik”-ikonen som syns över din resebeskrivning i form av en buss
5) Nu kan du se information om kollektivtrafikalternativ och olika färdvägar

För mer information om Google Transit vänligen kontakta:

Mia Reynolds
PR-konsult, JustPR
Mejl: mia.reynolds@justpr.se
Mob: 0708 291724

Andreas Svenungsson