Dags för svenska styrelser att lyfta blicken

Debatten om svenska bolagsstyrelser har de senaste åren kommit att handla nästan uteslutande om bristande mångfald eller om försummat juridiskt ansvar. Behovet av denna diskussion kvarstår. Men utvecklingen av styrningen inom de flesta svenska företag handlar inte endast om jämnare könsfördelning eller utökad sifferkontroll.

I ett bredare perspektiv handlar det om hur vi ska kunna fortsätta hävda oss på en världsmarknad där förändringstakten och konkurrenstrycket ständigt ökar.

Utmaningarna som svenska företag möter idag är så pass komplexa att vi inte bara kan nöja oss med att skruva lite på produktion och utveckling från år till år. Om Sverige ska fortsätta att vara en framgångsrik exportnation måste vi därför våga ifrågasätta inte bara hur vi gör saker, utan även vad vi gör. Innovation och förändring är inte bara en fråga för FoU-avdelningarna eller VD, det är i allra högsta grad en fråga för styrelserna. Kungstanken för varje ledamot i en styrelse bör enligt vår mening vara: ”Vad ska företaget syssla med om fem år, och vad gör vi idag för att nå dit?”

Styrelserna missar helt enkelt en central del av sitt jobb, i den meningen att man på de de flesta sammanträdena ägnar alltför lite tid att se framåt, att leta efter nya lösningar, att premiera en kultur som främjar innovation.

Ansvaret för detta bristande engagemang i framåtriktat arbete ligger enligt vår mening både hos ägare, valberedningar och styrelseledamöterna själva:

• Ägarna bör faktiskt säkerställa att styrelserna gör det de påstår sig göra, nämligen att driva strategi och utveckla företaget på lång sikt. Ägarna måste vara explicita och tydliga med vad de kräver och förväntar sig av sina styrelseledamöter.
  • Valberedningarna bär ett stort ansvar för att dagens styrelser är för likriktade. Rekryteringen till styrelser måste bli mer professionell i bemärkelsen att man tar hänsyn till företagets omvärld, framtida marknader och ändrade kundbeteenden när man bestämmer kompetensprofiler. Styrelseledamöter ska tillföra relevant erfarenhet, mod och beredskap för förändring. Detta måste speglas i valberedningens arbete.
  • Styrelseledamöterna själva måste vilja engagera sig i frågan. Många ledamöter är idag för bekväma i sin roll. Man kommer till sammanträdet, betar av agendan och ställer några enkla kontrollfrågor. Det räcker förstås inte – det krävs både nyfikenhet och mod för att genomdriva förändring.

I en värld som förändras i snabb takt måste också arbetsmetoder och styrning förändras. För att göra detta krävs både verktyg, kunskap och självförtroende. Det finns idag utmärkta möjligheter till fortbildning för ledamöter som vill utveckla sin förmåga att hantera innovations- och framtidsfrågor.

Till sist. Givetvis är diskussionen om mångfald i styrelser viktig. Och lika självklart är det att styrelseledamöter bör vara garanter för att företagen följer lagar och etiska regler. Men det är hög tid för svenska bolagsstyrelser att också fokusera på de frågor som faktiskt avgör vilka företag som kommer att finnas kvar i Sverige i framtiden och upprätthålla vår välfärd och sysselsättning. Kanske kunde de 35 nya styrelseordföranden som tagit plats i svenska börsbolag hittills i år överraska sina ägare genom att införa ett avsnitt om företagets långsiktiga innovationsarbete i årsredovisningen för 2013?

Sigrun Hjelmquist, partner, Facesso

Dariush Ghatan, partner, Googol