gop förpackar material av 100% återvunnet emballage

Emballage av 100 procent återvunnen PP

Efterfrågan på återvunna material ökar, för alla användningsområden. Under 2019 har gop introducerat ett flertal nya produkter inom sortimentet med återvunna produkter, och kommer att fortsätta göra det under 2020.

Genom att använda återvunnet material vid plasttillverkning går det att minska koldioxidutsläppen drastiskt. Bengt Andersson, som är produktchef, har arbetat hos gop i mer än 40 år och har produktutveckling inom plast som en av sina hjärtefrågor. En av de nya produkterna används för gops eget bruk:

- För att skydda det gods som går från våra anläggningar har vi under en lång tid använt skivor av kanalextruderad polypropylen, PP. Materialet är slitstarkt, tål fukt och väta och är stötdämpande. Det är ett bra skyddsmaterial för vårt sortiment – inte minst våra plana plaster som ofta kräver varsam behandling, berättar Bengt.

Emballagematerialets låga vikt innebär att miljöpåverkan vid transport kan hållas nere. gop ville dock minska påverkan även från materialets tillverkningsprocess. Tillsammans med företagets leverantör i Frankrike har gop under 2019 utvecklat skyddsemballaget till att bestå av 100 procent återvunnen PP.

– Materialet produceras av PP från förpackningsåtervinning. Därför kan det skifta i alla regnbågens färger, helt beroende på färgen på de återvunna produkterna, säger Bengt. Materialet har inte bara tillverkats av återvunnet material – efter användningen kan det dessutom återvinnas igen. På så vis sluter vi cirkeln. Vi har kort sagt lyckats ta fram ett material som är hållbart ur ordets alla aspekter.

VARFÖR POLYPROPYLEN/PP?

• Har energisnål tillverkningsprocess med låga koldioxidutsläpp.
  • Är slagtålig, slitstark och tål väta.
  • Behöver inga tillsatser för att uppnå sin långa hållbarhet.
  • Låg vikt ger lägre transportkostnader och utsläpp.
  • Kan återvinnas upp till sju gånger.
  • Vid förbränning bildas endast koldioxid och vatten.
  • gops emballagematerial av PP tillverkas av 100 procent återvunnet material, våra övriga PP-material består av 10–30 procent återvunnet material.